@article { author = {Abouie Mehrizi, Malihe}, title = {Necessity of Conversational Style in Philosophy of Plato}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {5-34}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Most of Plato’s works have conversational style. The present article deals with the question of why Plato chooses this style and format? This subject will be examined from three perspectives by posing three questions: Can we attribute a role to the historical Socrates in this regard? Has Plato a critical approach towards the written logos in his works and if it is the case, has this critical approach led him to choose the style that bears close resemblance to the verbal logos? Is it possible to obtain evidences indicating an essential connection between the themes of Plato's philosophical thought and this style? From the first perspective, an examination is done on the role of the historical Socrates’ method in creating an atmosphere which impressed not only Plato, but also a group of his followers and disciples, prompting them to write works in conversational form. From the second perspective, Plato's criticisms of written logos are examined and the way Plato avoids them himself. From the third perspective, the necessary relation between the conversational style and the themes of Plato's philosophical thought is examined in detail. Of course, this necessity has also been pointed out in the first two perspectives.}, keywords = {Dialogue. The method of Socrates. Logos. Ideas}, title_fa = {ضرورت سبک محاوره در فلسفه افلاطون}, abstract_fa = {سبک بیشتر آثار افلاطون به صورت محاوره است. در این نوشتار دلیل انتخاب این سبک و قالب را توسط افلاطون مورد واکاوی قرار می‌دهیم. از سه منظر و با پی‌افکندن سه پرسش به این مهم می‌پردازیم: آیا می‌توان برای سقراط تاریخی در این راستا نقشی قائل شد؟ آیا افلاطون در آثار خود رویکردی انتقاد‌آمیز به لوگوس مکتوب دارد و آیا این رویکرد، وی را به انتخاب سبکی رهنمون شده است که بیشترین شباهت را با لوگوس ملفوظ دارد؟ آیا می‌توان به دلایلی دست یافت که نشان دهندة ارتباط ضروری بین درون‌مایه تفکر فلسفی افلاطون با این سبک نوشتار باشد؟ از منظر نخست به نقش شیوة سقراط تاریخی در ایجاد فضایی که نه تنها افلاطون را متأثر ساخت بلکه گروهی از پیروان و شاگردانش را به نگارش آثاری به‌صورت محاوره برانگیخت، اشاره می‌شود. از منظر دوم به بررسی انتقادهای افلاطون بر لوگوس مکتوب و احتراز وی از این انتقادها پرداخته می‌شود و از منظر سوم به تفصیل ارتباط ضروری سبک محاوره با درون‌مایه تفکر فلسفی افلاطون مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته در دو منظر نخست نیز به نوعی به این ضرورت اشاره می‌شود.}, keywords_fa = {محاورات افلاطون,گفت‌وگو,شیوة سقراط,لوگوس,مثل}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32914.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32914_30ee55dcc168e8ae5d18b3cc4fe97d18.pdf} } @article { author = {Anvari, Saeed}, title = {A Response to the Problem of Evil in Zoroastrian Theology}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {35-56}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {The problem of evil is a well-known subject in philosophy, especially in philosophy of religion. In fact many thinkers hold that the problem of evil is the most potent rational objection to the theistic belief and has been called the rock of atheism and are being introduced as a recently emerging notion. This paper shows that this problem was proposed and discussed many years ago by Zoroastrian scholars. This paper also studies the solutions proposed by those scholars; And with the help of some theories from Islamic theosophists, the existence of the two sources of good and evil in Mezdayasnian creed has been compared with the concepts of Attributes of Beauty and Glory. In this way, it has been shown that with the help of responses from the Khorasan school to the problem of evil, the Zoroastrian religion can be considered as a creed of Unity}, keywords = {The problem of evil. Islamic theosophy. Attributes of Glory. Zoroastrian creed}, title_fa = {پاسخ به مسألۀ شر در الهیات زردشتی}, abstract_fa = {مسألة شر یکی از مباحث مطرح در فلسفه و به‌خصوص در رشتة فلسفة دین است. بسیاری این مسأله را جدی‏ترین نقد عقلانی بر اعتقاد به ‏وجود خدا دانسته و آن را پناهگاه الحاد می‌نامند و به عنوان مطلبی نو‌ظهور معرفی می‌نمایند. در این مقاله نشان می‌دهیم که این مسائل، سال‌ها پیش، عیناً توسط متکلمان زردشتی مطرح شده است. همچنین راه حل آنها برای این مسأله نیز مورد بررسی قرار گرفته است و به کمک نظریات برخی از عرفای اسلامی، وجود دو مبدأ خیر و شر در آیین مزدیسنا، با صفات جمال و جلال الهی تطبیق داده شده و از این طریق نشان داده شده است که چگونه می‌توان با استناد به پاسخ عرفای مکتب خراسان به مسألة شر، آیین زردشتی را کیشی توحیدی به شمار آورد.}, keywords_fa = {مسألة شر,آیین زردشتی,عرفان اسلامی,صفات جلال}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32915.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32915_c8e4758f63ac122691b1eb58e5187e95.pdf} } @article { author = {Fallah, Rostam and Faramarz Gharamaleki, Ahad}, title = {Ibn Muqaffaʽ and His Moral School}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {57-76}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Ibn Muqaffaʽ was one of the main medium to transfer ethics from ancient Persia and India to Islamic period. Only eleven short and long essays of Ibn Muqaffaʽ have survived. Ten of them are in ethics. Although most of them were translation from Pahlavi to Arabic, he was not just a translator; on the contrary his political position and his personal characteristics promoted his position to the level of ethical thinkers and researchers, not to say Islamic political philosopher. In spite of that, the recognition of his position in ethics was delayed due to some marginal issues targeting his personality. His moral school is rational based, yet it is not autonomous but is dependent on the teachings of revelation. In his view, the origin of moral act is human dignity, self-esteem and noblesse; and morality is unconditional. In his works, friendship and loyalty to friendship, among other virtues, are so important. So if his moral school can be called "rational-based noblesse", both of them can illustrate his ethical research components.}, keywords = {Ibn Muqaffaʽ. Ethical research. Secretary ethics. Political ethics. Rational-based ethics. Noblesse ethics}, title_fa = {ابن‌مقفع و مکتب اخلاقی وی}, abstract_fa = {ابن‌مقفع، از حلقه‌های مهم انتقال اخلاق از دوره باستانی ایران و هند به دوره اسلامی است. از وی یازده رساله کوتاه و بلند به جای مانده که ده رساله در حوزه اخلاق پژوهی است. گرچه بیشتر آثار وی ترجمه از پهلوی به عربی است اما او یک مترجم معمولی، حتی یک اخلاق‌نگارصرف نبود؛ بلکه ویژگی‌های شخصی و شخصیتی، حرفه‌ای و موقعیت سیاسی او، شأن وی را به یک اخلاق‌پژوه، اگر نگوییم یک فیلسوف سیاسی،[i] ارتقا داد. اما حاشیه‌سازی‌ها بر علیه او و آثارش، درک جایگاه وی و اخلاق‌پژوهی او را به تأخیر انداخت. مکتب اخلاقی او خردبنیاد بود، بی‌آنکه نسبت به وحی، خودبسنده باشد. منشأ فعل اخلاقی، نزد وی، کرامت ذاتی و عزت نفس و بزرگ‌منشی است. او اخلاق را نامشروط می‌دانست. در آثار وی، دوستی و وفای به دوستی‌ها در میان سایر فضایل اخلاقی، اهمیت بسیار دارد. اگر مکتب اخلاقی وی «اخلاق بزرگواری خردبنیاد» نام بگیرد، هردو دو مؤلفه اصلی اخلاق‌پژوهی او را بیان می‌کند.}, keywords_fa = {ابن‌مقفع,اخلاق‌پژوهی,اخلاق دبیری,اخلاق سیاسی,اخلاق خردبنیاد,اخلاق بزرگواری}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32916.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32916_fd33396745592d75a06e99b5f5f04e42.pdf} } @article { author = {Kouhkan, Reza}, title = {Synthetic and Comparative Method of Ibn Abi Jumhūr Ahsāῑ}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {77-100}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Twelve Shiʽism has passed different periods. In the initial periods, the apparent development of the history of Imamiyyah and the compilation of the corpus of hadith knitted together. Gradually after establishing its intellectual framework, this creed encountered with different schools such as various jurisprudential, theological, philosophical and mystical schools. Two general ways are possible in this encounter; first, rejection and separation and second, reconciliation. Ibn Abi Jumhūr Ahsāῑ was one of the Shiʽi thinkers who was proponent of the reconciliation and had a great role in paving the way for it. Ahsāῑ tried to reconcile theology (Ashʽarites, Muʽtazilites and Shiʽi theology) with philosophy (Illuminative Philosophy and Peripatetic Philosophy) and Sufism, by means of a hierarchical system. In this paper a perspective of his synthetic and comparative method will be presented for the first time and especially the significance of Ijtihād and its focal role in the foregoing phenomenon will be explained.}, keywords = {Synthetic and comparative method. Ahsāῑ. Ijtihād and illuminative jurisprudence. Illuminative philosophy. Sufism}, title_fa = {روش جمع و تطبیق نزد ابن‌ابی‌جمهور}, abstract_fa = {تشیع دوازده‌امامی ادوار متعددی را پشت سر گذاشته است. ادوار اولیه تاریخ امامیه طبیعتاً بیشتر با گسترش ظاهری آن و نیز با امر مهم تدوین جوامع حدیثی گره خورده است. به تدریج، با تثبیت چارچوب فکری، این آیین خود را مواجه با معارف مختلف، نظیر گرایش‌های مختلف فقهی، کلامی، فلسفی و عرفانی دید. دو نحوة کلی در این مواجهه متصوّر است: یکی طرد و تفکیک و دوم جمع و تطبیق. ابن‌ابی‌جمهور احسایی از آن دسته علمای شیعی است که به منهاج اخیر قدم نهاد و سهمی درخور در هموار کردن این راه ایفا کرد. احسایی کوشید میان کلام (نحله‌های اشاعره و معتزله و نیز کلام شیعی)، فلسفه (مشاء و اشراق) و تصوّف، با ملاحظة یک نظام سلسله مراتبی، قرابت و هماهنگی ایجاد نماید. در این مقاله، برای نخستین بار، دورنمایی از روش جمع و تطبیق در نزد وی عرضه خواهد شد و به‌طور خاص، اهمیت موضوع «اجتهاد» و نقش محوری آن در امر مذکور تبیین خواهد شد.}, keywords_fa = {روش جمع و تطبیق,احسایی,اجتهاد و فقه اشراقی,حکمت اشراق,تصوّف}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32917.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32917_9f432432e68f91befd713480ca570d54.pdf} } @article { author = {Salem Mohseni, Mohammad and Berenjkar, Reza}, title = {A Critical Examination of the Approaches that Belief in God does not need any argument}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {101-123}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Knowing God is one of the basic concerns of human being for which he has experienced different ways such as intuitive knowledge, refinement of the soul and intellectual argument. But the latter which has been one of the most fundamental ways of knowing God has always been criticized. Some philosophers maintain that belief in God is justified as far as it is proved by the intellectual arguments while others maintain that belief in God is justified because it is an intuitive knowledge. Therefore theists are justified in their belief in God even without any proof. The mentioned hypothesis can be seen in the following approaches; Fideism, Reformed Epistemology, Intuitionism and innate knowledge of God. By a descriptive- analytic approach, we come to this conclusion that fideism has encountered lots of difficulties and cannot justify the plausibility of belief in God without argument. Authenticity of intuition is personal and the reformed epistemology can justify theists in their belief in God. Therefore, the only way that suffices for a priori knowledge of God without any argument, is the innate approach according to which everyone knows God by creation.}, keywords = {Needlessness to argument. Intuitionism. Fideism. Reformed epistemology. A priori knowledge of God}, title_fa = {نقد و بررسی رویکردهای بی‌نیازی وجود خدا از استدلال}, abstract_fa = {شناخت خدا،‌ دغدغه اصلی انسان‌هاست و بشر از دوره‌های اولیه تاکنون، برای رسیدن به این هدف،‌ راه‌های گوناگونی را رفته‌ است؛ از شناخت شهودی و تزکیه دل تا معرفت عقلی و استدلالی. اما استدلال عقلی که یکی از راه‌های اساسی معرفت بشری است، همواره مورد نقد و نظر قرار گرفته است. برخی، باور به اثبات وجود خدا را نیازمند استدلال عقلی دانسته‌اند؛ در حالی که دیگران، وجود خدا را به‌خاطر فطری بودن و یا به دلایل دیگر،‌ بی‌نیاز از استدلال عقلی دانسته‌اند؛ به‌طوری که مؤمنان در ایمان‌ خود،‌ بدون برهان نیز موجه و معقول خوانده شده‌اند. فرضیه بی‌نیازی خدا از استدلال را می‌توان در رویکرد‌های ایمان‌گرایی،‌ معرفت‌شناسی اصلاح شده، شهودگرایی و فطرت‌گرایی جستجو کرد؛ اما با نگاهی توصیفی- تحلیلی، به این نتیجه می‌رسیم که: ایما‌ن‌گرایی با اشکالات متعددی مواجه است و نمی‌تواند بی‌نیازی وجود خدا از استدلال را موجه سازد. شهودگرایی تنها برای جمع خاصی مقبولیت دارد. معرفت‌شناسی اصلاح شده، مؤمنان را در اعتقادشان موجه می‌نماید. تنها بر مبنای فطرت‌گرایی از نوع معرفت‌پیشینی، می‌توان وجود خدا را بی‌نیاز از استدلال دانست.}, keywords_fa = {بی‌نیازی از استدلال,شهودگرایی,فطرت‌گرایی,ایمان‌گرایی,معرفت‌شناسی اصلاح شده,معرفت پیشینی خدا}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32918.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32918_992810f67facff2826c2740fbcf089ec.pdf} } @article { author = {Mohammadi Monfared, Behrooz}, title = {Moral Intuition, Meaning and Justification}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {123-148}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Contemporary epistemologists have different views about the meaning and justification of moral intuition and intuition. In this paper, I will attempt to examine the meaning and justification of moral intuition and I will support the view that moral intuition is a kind of rational appearance which has value content. This paper answers the question that how moral intuition stops the regress of justification of moral beliefs and how to justify basic moral beliefs? Firstly this paper refers to the negative and affirmative aspects of moral intuition and then analyzes the nature of the justification of moral intuition and then suggests two models of justification of moral intuition: introspective account of moral intuition and reliability of moral intuitions. Either of these theories help to justify a person in his moral beliefs and stop the regress of basic moral beliefs. Finally, the conditions of intuitive justification such as moral impartiality will be expressed}, keywords = {Intuition. Moral intuition. Moral belief. Intuitive justification. Reliability of moral intuition}, title_fa = {شهود اخلاقی؛ معنا و توجیه}, abstract_fa = {معرفت‌شناسان معاصر در مورد معنا و توجیه شهود و شهود اخلاقی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. نگارنده در این نوشتار درصدد بررسی معنا و توجیه شهود اخلاقی است و این دیدگاه را می‌پذیرد که شهود اخلاقی گونه‌ای از نمود عقلانی است که محتوایی ارزشی دارد. این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهد که شهود اخلاقی چگونه سلسله توجیه باورهای اخلاقی را متوقف ساخته و باورهای مبنا را توجیه می‌کند؟ در این مقاله ابتدا به ویژگی‌های ایجابی و سلبی شهود اخلاقی اشاره شده و سپس ماهیت توجیه شهود اخلاقی، تحلیل می‌شود و به دو مدل تبیین درون‌گرایانه و اعتمادپذیری شهود اخلاقی اشاره می‌شود. هریک از دو نظریه کمک می‌کنند که باورهای فرد توجیه شده و تسلسل توجیه باورهای اخلاقی متوقف شوند. در نهایت شرایط توجیه شهودی از قبیل بی‌طرفی اخلاقی بیان می‌شوند.}, keywords_fa = {شهود,شهود اخلاقی,باور اخلاقی,توجیه شهودی,اعتمادپذیری}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32919.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32919_6def80492576e314b25ffb2a482db0b4.pdf} } @article { author = {Noei, Ebrahim}, title = {Theology and Theologians in Mulla Ṣadra's View}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {10}, number = {23}, pages = {149-181}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Mulla Ṣadra considers theology as a knowledge which discusses divine nature, attributes and actions, the quality of resurrection, prophets and holy books. Its duty is explanation of these phenomena and proving their truth and defending them against the objections. Learning some parts of it, are necessary for everyone and learning other parts are necessary only for specialists. He has replied to the objections concerning inappropriateness of learning theology. In comparing theologians with other groups of theists (ordinary people, philosophers, mystics), he judges to the relative superiority of theologians over some of the foregoing groups and the inferiority of them over other groups of theists. He knows the downside of theologians well and explicitly suggest his view about some theologians and some theological schools such as Ashʽarites, Muʽtazilites and Esotericist. This paper attempts to examine Mulla Ṣadra's view about theology and theologians in the framework of the mentioned discussions}, keywords = {Theology. Theologians. Mulla Ṣadra. Ashʽarites. Muʽtazilites. Esotericist}, title_fa = {کلام و متکلمان در نگاه صدرالمتألهین شیرازی}, abstract_fa = {صدرا کلام را علمی می‌داند که درباره ذات، صفات و افعال الهی، کیفیت معاد، انبیای الهی و کتب سخن می‌گوید و وظیفه آن علاوه بر تبیین این امور، اثبات و دفاع از آنهاست. فراگیری مباحثی از این علم بر همگان واجب عینی و فراگیری بخش‌های دیگری از آن واجب کفایی است. وی دلایل و شبهات درون دینی ناظر به ناروایی اشتغال به علم کلام را پاسخ داده است. او ضمن مقایسه متکلمان با دیگر مراتب متدینان (عوام، فیلسوفان و عارفان) از برتری نسبی متکلمان بر برخی از مراتب مذکور و پایین‌تر بودن مرتبه آنها نسبت به برخی مراتب دیگر سخن می‌گوید. وی نقاط ضعف متکلمان را خوب می‌شناسد و صراحتاً موضع خود نسبت به پاره‌ای از متکلمان و مکاتب کلامی از جمله اشاعره، معترله و باطنیه را بیان می‌کند. نوشتار حاضر کوشیده است دیدگاه صدرا نسبت به علم کلام و متکلمان را در قالب مباحث فوق کاوش کند.}, keywords_fa = {علم کلام,متکلمان,صدرالمتألهین شیرازی,اشاعره,معتزله,باطنیه}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_32920.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_32920_f3cd74b4a783489cb6bebe15a71d4ce5.pdf} }