@article { author = {adeli, vajihe and Monfared, Mahdi}, title = {Investigating Russell's Theory of Causal Lines}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {16}, number = {36}, pages = {229-250}, year = {2020}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {10.22034/iw.2019.199480.1362}, abstract = {Theory of causality and causal law for philosophers is something that Russell considers ridiculous because of its specific features, namely necessity and generality, but as with empiricists such as Hume, he generally does not deny causality. To solve the skepticism problem that could to cause scientific obstruction after Hume's critiques of causation, he proposes new theories about the type of relationship between events that he calls "Causal Lines". Russell's purpose of this theory is to propose principles that can help to obtain finite probability for predicting events. Thus, Russell does not claim that the thematic principles that help us to infer uncertain events can lead us to conclusive conclusions, but that they only can lead us to deduce probable results. Therefore, in this paper, Russell's type of inference and its related thematic principles are examined, and in addition to explaining the concept of 'Causal Lines', its relation to the identity of physical objects is discussed. Finally, the objections of Russell's theory, introduced by Wesley Salmon, a proponent of causal process theory, are discussed.}, keywords = {causality,Causal Lines,causal process,Bertrand Russell,Wesley.C Salmon}, title_fa = {بررسی نظریه سلسله های علّی راسل}, abstract_fa = {نظریه علیّت و قوانین علّی در نظر فلاسفه، چیزی است که راسل، به خاطر ویژگی‌های خاص آن؛ یعنی ضرورت و کلیّت، مهمل و بیهوده می‌پندارد ولی همانند تجربه‌گرایانی همچون هیوم، به طور کلی علیّت را مورد تردید و انکار قرار نمی‌دهد. وی برای حلّ معضل شکاکیت که بعد از انتقادات هیوم به علّیت می-توانست دامنگیر علم شود و منجر به انسداد شناخت علمی گردد، نظریه‌ای جدید درباره نوع ارتباط بین رویدادها ارائه می‌دهد که آن را «سلسله‌های علّی» می‌نامد. هدف راسل از نظریه سلسله‌های علّی، بیان اصولی است که می‌تواند به حصول احتمالی متناهی برای پیش‌بینی وقوع رویدادها کمک کند. لذا، راسل ادعا نمی‌کند که اصول موضوعی مرتبط با مفهوم «سلسله‌های علّی» که در استنتاج رویدادهای نامشخص به ما کمک می‌کنند، می‌تواند ما را به نتایج قطعی و یقینی برسانند، بلکه مدعی است که این اصول تنها می‌توانند ما را به استنتاج نتایجی محتمل هدایت کنند. از این رو، در این مقاله، نوع استنتاج مورد نظر راسل و اصول موضوعی مرتبط با آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمن تبیین مفهوم «سلسله‌های علّی» به نسبت آن با هویت اشیاء فیزیکی پرداخته می‌شود و در انتها، ایرادات نظریه راسل که از سوی وسلی سالمُن، یکی از قائلان به نظریه فرآیند علّی، وارد شده است، مطرح می‌گردد.}, keywords_fa = {علیّت,سلسله های علّی,فرآیندهای علّی,برتراند راسل,وسلی سالمُن}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_103399.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_103399_1eaa4fa9fc38e91010097e629a679681.pdf} }