@article { author = {Nattaj, Mohammad Ebrahim}, title = {The Role of Imagination in Formal Unveilings from Suhrawardī’s and Mulla Ṣadrā’s Point of View}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {11}, number = {26}, pages = {183-204}, year = {2015}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {  The application of imagination in ontological and epistemological debates of mysticism is always the center of researchers’ attention in philosophical and intuitive knowledge. Among them, imagination has a great role in realization and explanation of many unveilings of mystic. In explaining this issue, Suhrawardī and Mulla Ṣadrā have divided the imagination into conjoined and separated. Conjoined imagination is one of the human’s intrinsic force and the sustainer of imaginative forms and separated imagination is an independent world which is between the world of intellect and the world of sense. In Mulla Ṣadrā’s view, the mystic’s soul by an inner conduct can be united with the separated imagination through conjoined imagination and unveil the ideal forms which have been descended to the conjoined imagination. The outcome of this unveiling is the unity of the soul with its object of witnessing and having an immediate knowledge of it. Suhrawardī considers imagination as a material force and doesn’t embrace the cognation of this with the Idea. But since he believes soul is the main perceiver of Ideal forms, therefore his explanation of the realization of formal unveiling is logical.}, keywords = {Suhrawardī,Mulla Ṣadrā,Conjoined imagination,Separated imagination,Ideal forms,Formal unveiling,Imaginative perception}, title_fa = {نقش خیال در مکاشفات صوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا}, abstract_fa = {کاربرد خیال در مباحث هستی شناسی و معرفت شناسی عرفان همواره مورد توجه اهل نظر در علوم فلسفی و شهودی بوده است؛ در این میان خیال در تحقق و تبیین بخش عظیمی از مکاشفات پیش روی عارف، نقش اساسی ایفا می‌کند. سهروردی و ملاصدرا در تبیین این مسأله، خیال را به دو قسم متصل و منفصل تقسیم می‌کنند. خیال متصل یکی از قوای باطنی انسان و نگهدارنده صور خیالی است و خیال منفصل عالمی مستقل است که حد فاصل میان عالم عقل و عالم حس است. از نظر ملاصدرا نفس عارف با سلوک باطنی می‌تواند توسط خیال متصل با خیال منفصل ارتباط و اتحاد برقرار کرده، صور مثالی را که به خیال متصل تنزل کرده است مکاشفه کند. ثمره این مکاشفه، اتحاد نفس با مشهود خود و علم حضوری به آن است. اما سهروردی گرچه برغم ملاصدرا قوه خیال را مادی می‌داند و سنخیت میان این قوه با عالم مثال را نمی‌پذیرد، ولی چون مدرِک اصلی صورت‌های مثالی را نفس می‌داند، پس تبیین سهروردی از چگونگی تحقق مکاشفه صوری، منطقی خواهد بود.}, keywords_fa = {سهروردی,ملاصدرا,خیال متصل,خیال منفصل,صور مثالی,مکاشفه صوری,ادراک خیالی}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_33953.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_33953_cba16b03acc9169cd952bb162f8e0380.pdf} }