@article { author = {Shahidi, Fatemeh}, title = {the relation of possible things to "time" and "potency" in al-Farabi's philosophy}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {13}, number = {30}, pages = {83-100}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Various meanings for possibility (general, particular and more special possibility) and future contingency _as a separate meaning_ mentioned by Ibn-Sina, haven't any example in al-Farabi's works. In logical works of al-Farabi "possible" relates to time's junctures as well as its potency. This shows that possibility in his view has only one meaning and it is is identical to future contingency or dispositional possibility and therefor it is particular to material world. In some of his philosophical works he repeated this without stipulating the relation to Time. But in other works that attributed to al-Farabi _like Ibn-Sina's work_ possibility bases on "being caused" and "its dependency on other", therefor contains all other than God. In the first group of al-Farabies philosophical works "celestial bodies" have a critical situation. By definition they are necessary but having motion makes this assertion doubtful. Key words:possibility, necessary, future contingency, dispositional possibility, essential possibility, time, potency}, keywords = {future contingency,dispositional possibility,essential possibility,time,potency}, title_fa = {نسبت امر «ممکن» با «زمان» و «قوه» در فلسفۀ فارابی}, abstract_fa = {آنچه ابن سینا در ذکر معانی مختلف امکان (عام، خاص و اخص) ذکر می کند و امکان استقبالی را معنی مستقلی از امکان می شناسد، در آثار فارابی سابقه ندارد. فارابی در آثار منطقی اش ممکن را هم دارای نسبت با مقاطع مختلف زمان می داند (به معنی لاوجود یا وجود در زمان حال و نامعلومِ ذاتی بودنِ وجود یا لاوجودش در آینده) هم دارای قوه. این نشان می دهد که او امکان را دارای یک معنا و یکسان با امکان استقبالی و امکان استعدادی می داند و بنابراین امکان از نظر او تنها متعلق به عالم ماده است. در برخی آثار فلسفیش این توضیحات در مورد ممکن با حذف تصریح به نسبت امر ممکن با زمان تکرار می شود. ولی در برخی دیگر از آثار فلسفی منسوب به فارابی، ممکن _همچون آثار ابن سینا_ با معلولیت و وابستگی به غیر تبیین می شود نه زمانمندی و بالقوه بودن و در نتیجه می تواند شامل همه موجودات ماسوی الله بشود. در طبقه بندیهای موجودات دردسته اول از آثار فلسفی فارابی اجرام سماوی دارای جایگاه مبهمی هستند و هرچند بر حسب تعریف ذیل موجودات واجب قرار می گیرند ولی دارا بودن حرکت می تواند موجب تردید در این جایگاه شود.}, keywords_fa = {امکان استقبالی,امکان استعدادی,امکان ذاتی,زمان,قوه}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_44379.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_44379_40e2c1734f26f1f5cc456bde1ff51429.pdf} }