@article { author = {enshaei, mehdi}, title = {Unique concept, separate concepts And their role in explaining the fundamentality of Being}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {14}, number = {31}, pages = {5-19}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {Among recent philosophers, mollasadra's thoughts and ideas especially that of the fundamentality of existence , putting a great influence on discussions of philosophy, has transformed the previous philosophical structure, called the quidditive system to challenge and presented new ideas in lots of philosophical issues such as Making, Causality, Movement, Unity, Multiplicity, etc .Although the fundamentality of Being has been discussed numerous times in the works of Mulla Sadra and his followers, it is still ambiguous from some basic points of view. Careful revisiting of the issue, we conclude that fundamentality of Being is the neighbor's next door to the first proposition of philosopher. Rather it is more accurate interpretation of the proposition and following it, acceptance of any statement other than principle of reality (the first proposition) will be meaningful . After accepting the reality itself , logically the first question is "unique" or "separate" regard of reality which is a dichotomic division and has no third alternative. By fundamentality of Being, we mean that reality is “unique”. Therefore, the object of fundamentality is absolute being.}, keywords = {reality,unique concept,separate concepts,being,quiddity}, title_fa = {مفهوم یکه، مفاهیم تکه و نقش آن‌ها در تبیین اصالت وجود}, abstract_fa = {در میان فلاسفه متأخر،آراء و اندیشه های ملاصدرا به ویژه نظریه اصالت وجود، تأثیر به سزایی در مباحث فلسفه به جای گذاشت. ساختار فلسفی پیشین را دگرگون ساخت و نظام ماهوی را کنار زد و در بسیاری از مسائل فلسفی از جمله: جعل ، علیت، حرکت، وحدت، کثرت و... سخنان بدیعی را به جهان فلسفه ارائه کرد.مسئلۀ اصالت وجود، اگرچه در آثار صدرا و تابعین وی به کرّات دربارۀ آن بحث شده است، همچنان از زوایایی اساسی دچار ابهام است. بازخوانی دقیق مسئله ما را به این نتیجه می‌رساند که اصالت وجود، همسایۀ بلافصل گزارۀ اول فیلسوف بلکه تفسیر دقیق‌تر آن است و پذیرش هر گزاره‌ای غیر از اصل واقعیت، پس از آن معنا دارد. بعد از پذیرش اصل واقعیت اولین مسئله به لحاظ منطقی، «یکه» یا «تکه» دانستن واقعیت است که تقسیمی ثنائی است و شق ثالث ندارد و اصالت وجود عبارت است از یکه‌دانستن واقعیت و لذا متعلق اصالت، وجود مطلق است.}, keywords_fa = {واقعیت,مفهوم یکه,مفهوم تکه,وجود,ماهیت}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_49912.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_49912_2700f7b5e75b69d00d2b4c7ff636a6b0.pdf} }