@article { author = {bayadar, hengameh and Rahimpoor, Forough and Karbasizadeh, Ali}, title = {Decoding the mechanism of mystical life from the perspective of Mulla Sadra and Underhill}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {16}, number = {36}, pages = {59-80}, year = {2020}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {10.22034/iw.2019.116214.1173}, abstract = {One of the greatest divine blessings in the mystical journey is spiritual life, which is considered by many mystics and wise men. Mrs. Andril Sufi, the Christian scholar and Mulla Sadra Shirazi, an Islamic philosopher, also tried to understand what the spiritual life and the quality of their achievement were. These two thinkers, in a common approach, consider human being as having three intellectual, voluntary, and emotional contexts, but in the primacy and superiority of these areas and the influence of each one on human spiritual life, they disagree. With the priority of feeling on reason and will, Andrilil considers spiritual life to be one of the three virtues of worship, cooperation, and loyalty, and on this basis, the individuals who live in this life have the characteristics that include harmony, mildness and confidence of the heart. Knows that they will be away from any fuss. Mulla Sadra of Shirazi, with prior knowledge of the field of thought on other places of the soul, believes that spiritual life is created with the first stage of theoretical rationalist movement, and the soul, after being immersed in theoretical reason, can be practiced through practical actions such as the notion of omnipotence, meditation and love Mutafat has a number of life that is the result of the acquisition of special abilities for the soul, including the rebellion of certainty and insight, the creation of forms, the avoidance of evil and the deceit of the darkness.}, keywords = {Spiritual life,breath,Mulla Sadra,Underhill}, title_fa = {رمزگشایی از ساز و کار حیات عرفانی از منظر ملاصدرا و آندرهیل}, abstract_fa = {یکی ازبزرگترین موهبت های الهی در سیر و سلوک عرفانی حیات معنوی است که مورد توجه عرفا و حکمای بسیاری قرار گرفته است. خانم اِوِلین آندرهیل عرفان پژوه مسیحی و ملاصدرای شیرازی متأله و فیلسوف اسلامی نیز در آثار خود تلاش در فهم چیستی حیات معنوی و کیفیت نیل به آن داشته اند. این دو متفکر با رویکردی مشترک، انسان را موجودی دارای سه ساحت عقلی، ارادی و احساسی می دانند اما در تقدم و تفوق این ساحات و کم و کیف تأثیر هریک بر حیات معنوی انسان، اختلاف نظر دارند. آندرهیل با تقدم احساس بر عقل و اراده، حیات معنوی را منوط به کسب سه ویژگی عبودیت، همکاری و وفاداری می داند و بر این اساس، افرادی که در این حیات زیست می کنند را واجد ویژگی هایی از جمله طمأنینه، ملاطفت و اطمینان قلب می داند که از هرگونه هیاهو و ناشکیبی به دورند. ملاصدرای شیرازی نیز با مقدم دانستن ساحت اندیشه بر دیگر ساحات نفس، معتقد است که حیات معنوی با اولین مرحله سلوک عقل نظری ایجاد می شود و نفس، پس از استکمال در عقل نظری می تواند با اقدامات عملی از جمله معرفه النفس، مراقبه و عشق به مخلوفات واجد مرتبه ای از حیات شود که ثمره آن کسب توانایی های ویژه ای برای نفس است از جمله منور شدن به نور یقین و بصیرت، خلق صور، دور ماندن از خدعه و نیرنگ اهل ظلمت.}, keywords_fa = {حیات معنوی,نفس,ملاصدرا,آندرهیل}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_93422.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_93422_776b369f54e1c5cca48dba872cb420b1.pdf} }