ORIGINAL_ARTICLE
هیدگر و منطق
یکی از مسائلی که هیدگر از همان سالهای اوّلیّة تحصیل دانشگاهی خود و بعد از آن در سالهای تدریس به آن پرداخته است مسألة منطق است. البته هر کجا او از منطق سخن میگوید منظورش منطق فرادادی (سنّتی) است و نه منطق ریاضى- سمبلیک که اصطلاحاً به آن منطق جدید مىگویند. آنچه او دربارة منطق جدید گفته و نوشته است بسیار کم و غالباً همراه با توصیفاتی منفى است. در منطق فرادادی (سنّتی) نیز او به دنبال دستیابی به روشهاى درست فکرکردن و رسیدن به استدلالها و استنتاجات درست نیست. اینکه آیا قیاسى درست ساخته شده است، یعنى نتیجه بهدرستى از مقدّمات بهدست آمده است، پرسشى است که به صورت جملات آن قیاس و نسبت صورى میان آنها مربوط مىشود. اعتبار استدلال، ربطى به مضمون جملات ندارد. منطق به نزد او نخست با سخن و به تبع آن با حقیقت سر و کار دارد. بر خلاف قول شایع که گزاره را جای صدق/ حقیقت میداند هیدگر آن را مبتنی بر گشودگی (Erschlossenheit) دازین میداند. بر اساس گشودگی دازین است که اصولاً مواجهه با موجود ممکن میشود. بنابر این بازسازى مفهوم حقیقت، بهنظر هیدگر، نباید محدود به تحلیلهاى صورى از ساختار جمله باشد، بلکه باید نحوة عمل انضمامى و زندهاى که با آن به چیزها نسبتِ صدق/ حقیقى مىدهیم نیز مدّ نظر قرار گیرد.
http://www.javidankherad.ir/article_93200_4f5ae5fc859c1c46ee46275d4724d43a.pdf
2019-08-23
5
29
10.22034/iw.2019.93200
منطق
منطق فلسفهورز
حقیقت
صدق
گزاره
جای صدق/ حقیقت
نظریّة مطابقت
بهمن
پازوکی
bahmanpazouki@yahoo.de
1
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
LEAD_AUTHOR
- Dahlstrom, Daniel O.: Das logische Vorurteil. Untersuchungen zur Wahrheitstheorie des frühen Heidegger. Wien, 1994.
1
- Heidegger, Martin: Einführung in die phänomenologische Forschung. Gesamtausgabe, Bd. 17, Frankfurt a.M., 1994
2
- Heidegger, Martin: Logik. Die Frage nach der Wahrheit. Gesamtausgabe, Bd. 21, Frankfurt a.M., 1976. (GA21)
3
- Heidegger, Martin: Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz. Gesamtausgabe, Bd. 26, Frankfurt a. M., 1978. (GA26)
4
- Heidegger, Martin: Logik als die Frage nach dem Wesen der Sprache. Gesamtausgabe, Bd. 38, Frankfurt a.M., 1998.
5
- Heidegger, Martin: Grundfragen der Philosophie. Ausgewählte «Probleme» der «Logik». Gesamtausgabe, Bd. 45, Frankfurt a.M., 1984.
6
- Dahlstrom, Daniel O.: Das logische Vorurteil. Untersuchungen zur Wahrheitstheorie des frühen Heidegger. Wien, 1994.
7
- Martel, Christoph: Heideggers Wahrheiten. Wahrheit, Referenz und Personalität in Sein und Zeit. Berlin, New York, 2008.
8
- Schmidt, S.W.: Heideggers Theorie der Wahrheit und ihre Interpretation bei Tugendhat. Bonn, 2008
9
- Steinmann, Michael: Die Offenheit des Sinns. Untersuchungen zu Sprache und Logik bei Martin Heidegger. Tübingen, 2008.
10
- Vukicevic, Vladimir: Logik und Zeit in der phänomenologischen Philosophie Martin Heideggres (1925-1928). Hildesheim, 1988.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تعریف حمل به «ارتباط میان مراتب ادراکی انسان» در برابر تعریف متداول آن به «اتّحاد»
یکی از ابزارهای فلسفی برای شناخت حقایق عالم، حملی است که در قضایا میان موضوع و محمول صورت میپذیرد. این ابزار همانطور که میتواند با استفاده بهجا پرده از حقایق عالم بردارد و بسیاری از نزاعاتی را که میان عرفا و حکما وجود دارد همچون مشترک لفظی یا معنوی بودن وجود را مرتفع نماید، استفاده نابهجا از آن نیز موجب انحراف در درک واقعیات عالم میگردد، به گونهای که موجب معرکه آراء در میان اصاله الوجودیها در رابطه با نحوه وجود ماهیت گشته است. در این تحقیق ابتدا ملاک تحقق حمل که اتحاد است یا ارتباط مورد بررسی قرار میگیرد و با اتخاذ مبنا، اقسام حمل و نقش آنها در شناخت حقایق عالم هستی مورد بحث قرار میگیرد به گونهای که میتوان به نحوه صحیح حمل اسماء و صفات بر خداوند دست یافت و از افراط و تفریط در این زمینه مصون ماند. یکی از زمینههای افراطی در استفاده از حمل در دلالت حمل بر نحوه وجود ماهیت است که با اتخاذ مبنای صحیح در باب ملاک حمل و میزان دلالت آن بر حقایق میتوان دیدگاه صحیح از سقیم را در این رابطه تشخیص داد.
http://www.javidankherad.ir/article_93214_3bbc2b3ab2c69112d77d30613fd94f0b.pdf
2019-08-23
31
53
10.22034/iw.2019.191894.1335
"حمل حقیقت و رقیقت"
"حمل شایع صناعی"
"اصاله الوجود"
"وجود رابط"
"تشکیک"
محمد
دانش نهاد
m_borosdar@yahoo.com
1
معلم69ستاری13معرفت1پلاک6
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
وکیلی
mohammadhasanvakili@gmail.com
2
حوزه مشهد
AUTHOR
- قرآن کریم
1
- آشتیانى، سیّد جلال الدین، شرح مقدمة قیصرى بر فصوص الحکم، انتشارات امیر کبیر، تهران، 1370.
2
- ــــــــــــــــــــــــ ، هستى از نظر فلسفه و عرفان، دفتر تبلیغات اسلامى حوزة علمیة قم، 1376.
3
- آموزگار، حبیبالله، خلاصه تفسیر ادبى و عرفانى قرآن مجید از کشف الأسرار، 2 ج، انتشارات اقبال، تهران، 1352.
4
- ابنعربى، محیى الدین، الفتوحات المکیة، 4 ج، انتشارات دار الصادر، بیروت، بیتا.
5
- بغدادى، عبد القاهر، أصول الإیمان، تحقیق ابراهیم محمد رمضان، دار و مکتبة الهلال، بیروت، 2003م.
6
- سمنانى، علاء الدوله، مصنّفات فارسى سمنانى، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1383.
7
- الجیلى عبد الکریم، الأسفار عن رسالة الأنوار فیما یتجلى لأهل الذکر من الأنوار، مصحّح: عاصم ابراهیم الکیالى الحسینى الشاذلى الدرقاوى، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1426ق.
8
- حسن زاده آملى، حسن، کلمه علیا در توقیفیت اسماء، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، 1376.
9
- ـــــــــــــــــــ ، هزار و یک کلمه، 6ج، انتشارات بوستان کتاب، قم، 1381.
10
- حسینی تهرانى، سید محمد حسین، لب اللباب در سیر و سلوک، انتشارات علامه طباطبایى، مشهد، 1419ق.
11
- حسینی تهرانی، سید محمد صادق، نور مجرد، انتشارات علامه طباطبایی، مشهد، 1437ق.
12
- حقى بروسوى، اسماعیل، تفسیر روح البیان، 10 ج، انتشارات دار الفکر، بیروت، بیتا.
13
- حلی، حسن بن یوسف، استقصاء النظر فی القضاء و القدر، دار الإنباء الغیب، مشهد، 1418ق.
14
- ــــــــــــــــــــ ، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، مؤسسة النشر الإسلامی، قم، 1413ق.
15
- خمینى، روح الله، ترجمه و شرح دعاى سحر، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)، تهران، 1388.
16
- زنوزی، ملا عبدالله، لمعات الهیه، انتشارات انجمن فلسفه ایران، تهران، 1397.
17
- رازى تهرانى، میر قوامالدین محمد، دو رساله فلسفى عین الحکمة و تعلیقات، تصحیح و تعلیق على اوجبى، انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران، 1378.
18
- سبحانى، جعفر، بحوث فی الملل و النحل، 9 ج، مؤسسة النشر الإسلامی- مؤسسة الإمام الصادق(ع)، قم، 1416ق.
19
- سبزوارى، هادی، شرح المنظومة، تحقیق حسن حسن زاده آملى، 5 ج، انتشارات ناب، تهران، 1379.
20
- سهروردی، شهاب الدین، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه هانرى کربن و سید حسین نصر و نجفقلى حبیبى، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، تهران، 1375.
21
- صدر الدین شیرازى، محمد بن ابراهیم، تعلیقه بر شرح حکمة الاشراق، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1392.
22
- ــــــــــــــــــــــــ ، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، تحقیق غلامرضا اعوانی، 9 ج، ج1، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1383.
23
- ـــــــــــــــــــــــــ ، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة،تحقیق احمد احمدی، 9 ج، ج 6، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران،1381.
24
- ـــــــــــــــــــــ ، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، تحقیق مقصود محمدی، 9 ج، ، ج 7، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران،.1380.
25
- ـــــــــــــــــــــ ، شرح أصول الکافی، 4 ج، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، تهران، 1383.
26
- طباطبایی، محمد حسین، بدایة الحکمة، تعلیقات عباسعلی زارعی سبزواری، مؤسسه نشر اسلامی، قم، 1436ق.
27
- ـــــــــــــــــــــ ، نهایة الحکمة، تعلیقات غلامرضا فیاضی، 4 ج، انتشارات امام خمینی، قم، 1394.
28
- ــــــــــــــــــــــ ، الحکمة المتعالیة ( با حاشیه علامه طباطبائى)، انتشارات مکتبة المصطفوی، قم، بیتا.
29
- ـــــــــــــــــــــ ، توحید علمى و عینى، انتشارات علامه طباطبایى، مشهد، 1417ق.
30
- طوسى، نصیر الدین، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، 3 ج، نشر البلاغه، قم، 1375.
31
- قمى، قاضى سعید، شرح الاربعین، مصحّح: نجفقلى حبیبى، میراث مکتوب، تهران، 1379.
32
- قیصرى، داود، رسائل قیصرى، مصحّح: سید جلال الدین آشتیانى، مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران، تهران، 1381.
33
- عبودیّت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرایی (هستیشناسی و جهانشناسی)، 3 ج، انتشارات سمت، قم، 1395.
34
- ـــــــــــــــــ ، درآمدی به نظام حکمت صدرایی(معرفت شناسی و خداشناسی)، 3 ج، انتشارات سمت، قم، 1392.
35
- قشیرى، ابوالقاسم عبدالکریم، شرح أسماء الله الحسنى، مصحّح: عبد الرؤف سعید و سعد حسن محمد على، دار الحرم للتراث، قاهره، 1422ق.
36
- کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، 8 ج، انتشارات دار الکتب الإسلامیة، تهران،1407ق.
37
- گروهى از نویسندگان، النور الأبهر فى الدفاع عن الشیخ الأکبر، مصحح: احمد فرید المزیدى، دار الذکر للنشر و التوزیع، قاهره، 1427ق.
38
- مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1374.
39
- مطهری، مرتضی، شرح منظومه، انتشارات صدرا، قم، 1373.
40
- ملکى تبریزى، جواد، رساله لقاء الله، مصحّح: صادق حسن زاده، آل على علیه السلام، قم، 1385.
41
- میر داماد، محمد باقر، مصنفات میر داماد، اهتمام عبد الله نورانى، انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، تهران، 1385.
42
- هجویرى، ابوالحسن على، کشف المحجوب (معرب)، محمود احمد ماضى ابو العزائم، مکتبة الثقافة الدینیة، قاهرة، 1428ق.
43
ORIGINAL_ARTICLE
ایران: شرق میانی نگاهی حکمی به جامعیّت وجوه شرقی و غربی ایران
فرهنگ و تمدّن ایران در میانۀ دو فرهنگ و تمدّن بزرگ قرار گرفته است. یکی فرهنگ و تمدّن شرق آسیا و دیگر فرهنگ و تمدّن یونان. شرق آسیا در جانب شرقی وجود، جانب روح و روحانیّات قرار میگیرد و تقدیر تاریخی آن نیستی است و یونان در جانب غربی، جانب جسم و جسمانیات است و تقدیر تاریخی آن هستی است. در این میان احکام فرهنگ و تمدّن ایران نه احکام جانب شرقی و نه احکام جانب غربی است. فرهنگ و تمدّن ایران جامع شرق و غرب است و میراثدار صورتی از تفکّر معنوی است که هم ناظر به وجوه شرقیّه است و هم ناظر به وجوه غربیّه. حقیقت معنوی قلب نیز در وجود آدمی، بنا بر نظر عارفان مسلمان مقام برزخ و واسطۀ میان روحانیّت صرف و جسمانیّت صرف است. بنابراین ایران را تعلّق و پیوندی وثیق با مقام قلب حاصل میآید. به همین جهت میان تاریخ و فرهنگ و تمدّن ایران با اسلام، در مقام دین جامع، وفاق و قرابت و تلائم کامل برقرار است.
http://www.javidankherad.ir/article_91453_bdfa13b73ff076f04555c17d52f8e717.pdf
2019-08-23
55
67
10.22034/iw.2019.91453
ایران
فرهنگ و تمدّن
شرق
غرب
تمدّن میانی
محمدرضا
ریختهگران
1
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
- آملی، شیخ سید حیدر، نصّالنّصوص در شرح فصوصالحکم، ترجمۀ محمدرضا جوزی، انتشارات روزنه، تهران، 1375.
1
- امّام خمینی، سید روحالله، تفسیر سوره حمد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امّام، تهران، 1384.
2
- پازوکی، شهرام، شرق سهروردی و غرب هیدگر، مقایسهای میان سهروردی و هیدگر در تفسیر حکمت یونان باستان، در: نامۀ سهروردی، به کوشش علیاصغر محمدخانی و حسن سیّد عرب، طبع و نشر، تهران، 1382.
3
- پورجوادی، نصرالله، بوی جان، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1393.
4
- پورداود، ابراهیم، یشتها، هادخت نسک، جلد دوم، انتشارات انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی، بمبئی، 1309.
5
- سهروردی، شهابالدین یحیی، حکمةالاشراق، مجموعۀ مصنّفات، جلد دوم، چاپ اوّل، انجمن فلسفه، تهران، 2535.
6
- سهروردی، شهابالدین یحیی، مطارحات، مجموعۀ مصنّفات، جلد یکم، چاپ اوّل، انجمن فلسفه، تهران،2535.
7
- غزالی، شیخ احمد، سوانحالعشّاق، به تصحیح دکتر جواد نوربخش، چاپ اوّل، انتشارات خانقاه نعمتاللّهی، تهران،1352.
8
- فردوسی، ابوالقاسم، شاهنامه، (سلسله آثار ادبی ملل خاور)، به تصحیح ی. ا. برتلس، انتشارات خاور دور، مسکو، 1960.
9
- کربن، هانری، روابط حکمت اشراق و فلسفۀ ایران باستان، گزارش احمد فردید و عبدالحمید گلشن، چاپ دوم، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، 1382.
10
- کرمانی، اوحدالدین، شاهد دل، به تصحیح برند مانوئل ویشر، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، 1357.
11
- هگل، گ. و، عقل در تاریخ، ترجمۀ حمید عنایت، چاپ اوّل مؤسسۀ انتشارات علمی دانشگاه صنعتی آریامهر، تهران، 1336.
12
- هیدگر، مارتین، زبان، خانۀ وجود، ترجمۀ جهانبخش ناصر، انتشارات هرمس، تهران، 1391.
13
-“Chandugya Upanishad” (1992), in the Ten Principal Upanishad, Trans. Shree Purahit Swami & W.B. Yeats (India: Rupa & Co)
14
-Heidegger, Martin (1972), On Time & Being (Harper & Row Publishers)
15
- Lao Tzu (1972), Tao Te Ching, Trans. D.C. lau (Penguin Books)
16
- “māndūkya Upanishad” (1978), in Hindu Scripture, Trans. R.c. Zeahner (Rupa & Co)
17
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و تحلیل اصل «کل شیء فیه کل شی ء» به سه قرائت در آثار عرفانی امام خمینی
«کل شیء فیه کل شیء» یا «کل شیء فی کل شیء» به عنوان اصلی کلی از جانب ابن عربی مطرح شده و از سوی شارحان وی پذیرفته شده است. این اصل که از دو جنبه وجودی و شهودی در میراث عرفانی ابن عربی تبیین و توجیه شده است، در آثار عرفانی امام خمینی به صورت مستقیم جلوه نداشته و بدان تصریح نشده است. در این پژوهش با تبیین سه مسئله نفس رحمانی _حضور آن در تمام اشیاء عالم و اندماج تمام اسماء و کثرات در آن_، اسماء الاهی _عینیت اسم و مسمی و حضور تمام اسماء در هر اسمی_ و تناظر انسان و عالم _مطابق بودن انسان با کل اشیاء عالم_، محمل اصل فوق و امکان پذیرش آن در عرفان امام خمینی با سه قرائت، تحلیل و توجیه شده است. بدین صورت که مصداق لفظ «شیء» که در این قاعده دو بار تکرار شده است، می تواند نفس رحمانی-کل تعینات هستی، اسما-اسما و انسان-عالم یا بالعکس باشد.
http://www.javidankherad.ir/article_91455_9945e235951cba90c3da36c349f579dc.pdf
2019-08-23
69
86
10.22034/iw.2019.127244.1203
"کل شیء فیه کل شی ء"
"نفس رحمانی"
"اسمای الاهی"
"تناظر عالم و آدم"
"عرفان امام خمینی"
سیدمحمدجواد
یثربی
smj.yasrebi@gmail.com
1
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی - تهران
AUTHOR
سید محمود
یوسف ثانی
2
گروه فلسفه ، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
AUTHOR
محمد امین
زارع
aminzare53@yahoo.com
3
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
LEAD_AUTHOR
- ابنعربی، محیالدین، انشاءالدوائر، همراه با عقلةالمستوفز و التدبیراتالالهیة فی اصلاح المملکة الانسانیة، مکتبة الثقافة الدینیة، بیروت، بیتا.
1
- ــــــــــــــــ، فصوص الحکم، تعلیقة ابوالعلاء عفیفی، چاپ دوم، انتشارات الزهراء، تهران،1370.
2
- ـــــــــــــــ، التجلیات، چاپ اوّل، دارالحکمة، دمشق-بیروت،1425ه ق.
3
- ــــــــــــــــ، التجلیات الالهیة، دارالکتب العلمیه، چاپ دوم، بیروت، 2004م
4
- اردبیلی، سید عبدالغنی، تقریرات فلسفة امام خمینی، 3جلد، چاپ اوّل، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1381.
5
- امام خمینی، روح الله، آدابالصلوة، چاپ اوّل، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1370.
6
- ــــــــــــــــــ ، تعلیقات علی شرح فصوصالحکم و مصباحالأنس، چاپ اوّل، مؤسسة پاسدار اسلام، قم، 1410.
7
- ـــــــــــــــــــ ، التعلیقة علی الفوائدالرضویة، چاپ اوّل، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1375.
8
- ـــــــــــــــــــ ، شرح چهل حدیث، چاپ چهل و چهارم، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1386.
9
- ـــــــــــــــــــ ، شرح دعاء السحر، چاپ اوّل، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1416ه ق.
10
- ـــــــــــــــــــ ، صحیفه امام، 22ج، چاپ سوم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1379.
11
- ـــــــــــــــــــ ، مصباحالهدایة الی الخلافة والولایة، چاپ اوّل، موسسة تنظیم و نشرآثار امام خمینی، تهران،1372.
12
- ایزوتسو، توشیهکو، صوفیسم و تائویسم، ترجمة محمد جواد گوهری، چاپ چهارم، انتشارات روزنه، تهران، 1389.
13
- جامی، عبدالرحمن، لوامع و لوایح در شرح قصیده خمریه ابن فارض، به اهتمام ایرج افشار، انتشارات منوچهری، تهران،1360.
14
- ــــــــــــــــ ، نقد النصوص فی شرح نقشالفصوص، چاپ دوم، موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران،1370.
15
- جندی، مؤیدالدین، شرح فصوص الحکم، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، چاپ دوم، انتشارات بوستان کتاب، قم،1423.
16
- شبستری، شیخ محمود، گلشن راز، مجموعه آثار به اهتمام صمد موحد، انتشارات طهوری، تهران، 1365.
17
- فرغانى، سعید الدین، منتهى المدارک فى شرح تائیة ابن فارض، 2جلد، چاپ اوّل، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1428.
18
- فناری، محمد بن حمزه، مصباحالانس به همراه مفتاحالغیب قونوی، تصحیح محمد خواجوی، چاپ اوّل، انتشارات مولی، تهران، 1374.
19
- قونوی، صدرالدین، اعجازالبیان فی تفسیر ام القرآن، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، چاپ اوّل، بوستان کتاب، قم، 1381.
20
- ــــــــــــــ ، النفحاتالالهیة، تصحیح محمد خواجوی، چاپ اوّل، انتشارات مولی، تهران، 1375.
21
- ــــــــــــــ ، النصوص، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ اوّل، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1371.
22
- قیصری، داود بنمحمود، شرح فصوصالحکم، به کوشش سید جلالالدین آشتیانی، چاپ اوّل، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1375.
23
- قیصرى، محمد داود، رسائل قیصرى، چاپ دوم، مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران، تهران، 1381.
24
- کاشانی، عبدالرزاق، لطائف الاعلام فی اشارات اهل الالهام، 2جلد، مکتبة الثقافة الدینیة، قاهره، 1426.
25
- میبدی، حسین بن معینالدین، دیوان أمیرالمؤمنین(ع)، تصحیح مصطفی زمانی، چاپ اوّل، دار نداء الإسلام للنشر، قم، 1411ق
26
- یزدانپناه، سیّد یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، چاپ پنجم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، 1393.
27
ORIGINAL_ARTICLE
والنتینیه و آموزۀ مونیستی
گنوستیسیزم مشربی باطنی است که غالب پژوهشگران، اعتقاد به ثنویت را یکی از مهمترین ویژگیهای آن میدانند، چرا که تضاد میان خیر و شر (نور و ظلمت) و شکاف میان آفرینندگان این دو قلمرو، تا بدانجا پیش میرود که غالب گنوسیها معتقد بودند که نه تنها خدای متعال جهان را خلق نکرده، بلکه از آن بیخبر است. اما جنبش والنتینیه به عنوان بزرگترین و تأثیرگذارترین جریان گنوسی، از تفکر ثنوی به دور بوده و تصویری مونیستی از خدا ارائه میدهد. والنتینوس نیز مانند سایر گنوسیها با تفکیک قدرت مطلق از خدای خالق، جهان مادی را حاصل فعل خدایی فرودست میداند، اما حوزۀ قدرت دمیورژ را نه قلمرویی مستقل، بلکه در ذیل قلمروی قدرت مطلق قرار میدهد و بدینترتیب مسیری را پیش میگیرد که به دور از ثنویت گنوسی است. در این مقاله با روش تحلیل محتوا تلاش شده است تا دلایل لازم برای روشن شدن تفکر مونیستی والنتینیان ارائه شود.
http://www.javidankherad.ir/article_91459_ce25deb188b02c650b7b81c21faa98e7.pdf
2019-08-23
87
108
10.22034/iw.2019.185286.1318
انجیل حقیقت
ثنویت
گنوستیسیزم
مونیسم
والنتینیه
مجتبی
زروانی
zurvani@ut.ac.ir
1
گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
افسانه
فلاح نژاد دلیوندانی
fallahnezhad.1395@ut.ac.ir
2
دانشکده الهیات دانشگاه تهران
AUTHOR
- ایلخانی، محمد، متافیزیک بوئتیوس (بحثی در فلسفه و کلام مسیحی)، انتشارات الهام، تهران، 1380.
1
- برن، ژان؛ 1362، فلسفۀ رواقی، ترجمۀ سید ابوالقاسم پورحسینی، چاپ دوم، کتابهای سیمرغ، تهران، 1362.
2
- کتاب مقدس، ترجمه از زبانهای عبرانی و کلدانی و یونانی از سوی انجمن پخش کتب مقدسه، بریتانیا،1963.
3
- هالروید، استوارت، ادبیات گنوسی، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور مطلق، چاپ دوم انتشارات هیرمند، 1396.
4
- ولفسن، هری اوسترین، فلسفۀ آباء کلیسا، ترجمۀ علی شهبازی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، 1389.
5
- Attridge, Harold W. and George W. MacRae; 1990, “Gospel of Truth” in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
6
- Attridge, Harold W. and Mueller, Dieter; 1990, “Tripartite Tractate” in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
7
- Baker, Karen; 2007, Roots of Gnosticism, Liberty University.
8
- Bentley, Layton; 1987, The Gnostic Scriptures, New York.
9
- Bloom, Harold; 1992, The American Religion, New York, Chu Hartley Publishers.
10
- Brakke, David; 2015, Gnosticism: From Nag Hammadi to the Gospel of Judas, The Great Courses, United States of America.
11
- Craig, Edward; 1998, “Monism” in Routledge Encyclopedia Philospphy, London & New York, Routledge.
12
- Grant, Robert M.; ed. 1961, Gnosticism: A Source Book of Heretical Writings from the Early Christian Period, New York: Harper & Brothers.
13
- Filoramo, Giovanni; 1990, A History of Gnosticism, Oxford.
14
- Hedrick, Charles W and Robert Hodgson. Jr.; ed.1986, Nag Hammadi, Gnosticism, and Early Christianity. Peabody, MA: Hendrickson.
15
- Irenaeus; 1867, “Irenaeus: Against Heresies” in The Apostolic Fathers with Justin Martyr and Irenaeus, Vol. 1. Edited by Philip Schaff, Edinburgh.
16
- Isenberg, Wesley W.; 1990, “The Gospel of Philip”in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
17
- Jonas, Hans; 1963, The Gnostic Religion: The Message of the Alien God. Third Edition, Boston, Beacon Press.
18
- Lambdin, Thomas O.; 1990, “The Gospel of Thomas” in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
19
- Merkur, Daniel; 1993, Gnosis: An Esoteric Tradition of Mystical Visions and Unions, State University of New York Press.
20
- Meyer, Marvin; 2003, “Gnosticism, Gnostics, and the Gnostic Bible” in The Gnostic Bible, ed. Willis Bamstone & Marvin Meyer, Shambhala, Boston & London.
21
- Owens, Lance S.; 2013, “Foreword” in The Search for Roots, Alfred Ribi, Second Printing, Published by Gnosis Archive Books.
22
- Owens, Lance S.; 3rd ed 1988, “An Introduction to Gnosticism and The Nag Hammadi Library” in The Nag Hammadi Library, edited by James M. Rabinson.
23
- Pagels, Elaine; 1989, The Gnostic Gospels, Vintage Books.
24
- Peel, Malcolm L.; 1990, “Treatise on the Resurrection”in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
25
- Quispel, Gilles.1996, “The Original Doctrine of Valentinus the Gnostic”, Vigiliae Christianae, Vol. 50, No. 4, pp. 327-352.
26
- Rudolph, Kurt; 1983, Gnosis, trans. and ed. Robert McLachlan Wilson (San Francisco: Harper & Row).
27
- Schmithals, Walter; 1971, Gnosticism in Corinth: An Investigation of the Letters to the Corinthians, trans. John E. Steely, Nashville, TN: Abingdon.
28
- Schoedel, William; 1980, "Gnostic Monism and the Gospel of Truth" in The Rediscovery of Gnosticism, Vol.1: The School of Valentinus, edited by Bentley Layton, E.J.Brill. Leiden.
29
- Turner, John D.; 1990, “A Valentinian Exposition”in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
30
- Turner, John D. and Orval S. Wintermute; 1990, “Allogenes”in The Nag Hammadi Library in English, edited by James M. Rabinson, Harper Collins.
31
- Van Den Broek, Roelof; 2006, “Gnosticism I: Gnostic Religion” in Dictionary of Gnosis & Western Esotericism, edited by Wouter J. Hanegraaff, Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands.
32
- Walker, Benjamin; 1983, Gnosticism (It’s History and Influence), Britain, The Aquarian Press.
33
- Wilson, R. McLachlan; 1958, The Gnostic Problem: A Study of the Relations between Hellenistic Judaism and the Gnostic Heresy, London: Mowbray.
34
ORIGINAL_ARTICLE
حکیم سبزواری و نقد برهان صدرالمتألّهین بر حرکت جوهری
چکیده یکی از براهین صدرالمتألّهین برای اثبات حرکت جوهری برهان از طریق تلازم میان طبیعت و آثار و حرکات آن است. حکیم سبزواری با این برهان به مخالفت برخاسته، و آن را صرفاً دلیلی الزامی و جدلی، مطابق با مبانی اشراقی، و ناسازگار با مبانی صدرالمتألّهین دانسته است. اشکالات حکیم سبزواری نشان میدهد که این برهان با تقریری که صدرالمتألّهین از آن به دست داده است تمام نیست. شهید مطهّری کوشیده است با بازسازی و تقریر جدید این برهان، آن را به برهانی تامّ تبدیل کند. این بازسازی ـ گرچه دارای ابهاماتی است و با تقریر صدرالمتألّهین کاملاً همخوان نیست ـ بحث علمیِ مربوط به برهان یادشده را ارتقا و روشنی بیشتر بخشیده است (بهویژه اگر بر اساس علّیّت تحلیلی بازخوانی شود). امّا اوّلاً پیشرفتِ حاصلشده نشاندهندۀ نادرستیِ تأمّلات و اشکالات حکیم سبزواری در مورد تقریر صدرالمتألّهین نیست و ثانیاً آنچه گشوده شدنِ افق جدید و ارتقای این بحث را باعث شده تأمّلات و چندوچونهای حکیم سبزواری بوده است.
http://www.javidankherad.ir/article_91472_f9e6193eeea5991ca3dac62562cd7c0f.pdf
2019-08-23
109
134
10.22034/iw.2019.156328.1273
کلیدواژگان: حکیم سبزواری
حرکت جوهری
صدرالمتألّهین
علّیّت تحلیلی
شهید مطهّری
حسینعلی
شیدان شید
shidanshid@rihu.ac.ir
1
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
محمد هادی
توکلی
iranianhadi@yahoo.com
2
دانش آموختۀ دکتری حکمت متعالیه
AUTHOR
- آشتیانی، سیّد جلالالدّین، «مقدمه و حاشیه بر الشواهدالربوبیة»، در: شیرازی، 1360.
1
- آشتیانی، سیّد جلالالدّین، «مقدمه بر اصول المعارف»، در: فیض کاشانی، ملامحسن، اصول المعارف، تصحیح سیّد جلالالدین آشتیانی، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375.
2
- آشتیانی، سیّد جلالالدّین، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1378.
3
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، النجاة من الغرق فی بحرالضلالات، تصحیح محمدتقى دانش پژوه، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1379.
4
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، التعلیقات، تصحیح سیّدحسین موسویان، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، 1391.
5
- تهانوى، محمدعلی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، مکتبة لبنان ناشرون، بیروت، 1996.
6
- جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم (شرح جلد سوم اسفار)، اسراء، قم، 1394.
7
- حسنزاده آملی، حسن، گشتی در حرکت، مرکز نشر فرهنگی رجاء، تهران، (بیتا).
8
- سبزواری، حاج ملاهادی، «التعلیقات علی الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة»، در: شیرازی 1360.
9
- سبزواری، حاج ملاهادی، شرحالمنظومة، تصحیح و تعلیق حسن حسنزاده آملى، نشر ناب، تهران، 1379.
10
- سبزواری، حاج ملاهادی، «تعلیقه بر اسفار»، در: شیرازی، 1981.
11
- سهروردی، شهابالدین، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح هانرى کربن، سیدحسین نصر، و نجفقلی حبیبی، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، تهران، 1380.
12
- شیدانشید، حسینعلی و توکلی، محمدهادی، «نقد و بررسی ادلۀ ابتکاری حکیم سبزواری بر حرکت جوهری»، خردنامۀ صدرا، سال بیست و چهارم، ش95، ص5-22، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، بهار 1398.
13
- شیرازی، صدرالدین محمّد، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلالالدین آشتیانى،انجمن حکمت و فلسفه ایران، تهران، 1354.
14
- شیرازی، صدرالدین محمّد، الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة، تصحیح و تعلیق سیّد جلالالدین آشتیانی، المرکز الجامعى للنشر، مشهد، 1360.
15
- شیرازی، صدرالدین محمّد، المشاعر، تصحیح هانرى کربن، کتابخانه طهورى، تهران، 1363.
16
- شیرازی، صدرالدین محمّد، مجموعه رسائل فلسفى صدر المتألّهین، تصحیح حامد ناجی اصفهانی، انتشارات حکمت، تهران، 1375.
17
- شیرازی، صدرالدین محمّد، رسالة فى الحدوث، تصحیح سیّدحسین موسویان، بنیاد حکمت اسلامى صدرا، تهران، 1378.
18
- شیرازی، صدرالدین محمّد، شرح و تعلیقۀ صدرالمتألّهین بر الهیّات شفا، تصحیح نجفقلی حبیبی، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1382.
19
- شیرازی، صدرالدین محمّد، شرح الهدایة الاثیریة، تصحیح محمد مصطفى فولادکار، موسسة التاریخ العربى، بیروت، 1422.
20
- شیرازی، صدرالدین محمّد، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، داراحیاءالتراث، بیروت، 1981.
21
- طباطبایی، سیّد محمدحسین، «تعلیقه بر اسفار»، در: شیرازی، 1981.
22
- طوسی، خواجه نصیرالدّین، شرح الاشارات والتنبیهات، البلاغه، قم، 1375.
23
- عبودیّت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت، تهران؛ انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم؛ (1385-1391).
24
- فیّاضی، غلامرضا، هستی و چیستی در مکتب صدرایی، تحقیق و نگارش حسینعلی شیدانشید، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1387.
25
- مطهّری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهّرى، انتشارات صدر، تهران، (1371-).
26
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلامی نیز بر همین مبنا مطرح میگردد. در عین حال، برخی آرای غیرسنتی و مدرن نیز مورد اشارۀ اجمالی قرار گرفته و به اختصار به نقد کشیده میشوند. ضمن اشارهای بسیار کلی به میراث گذشته ایران، تأثیرگذاری اسلام بر آن به بحث گذاشته میشود و نحوۀ بروز جلوههای جدید توضیح داده میشود. سیر شکلگیری برخی گونههای اصلی هنر اسلامی نیز برای نمونه در همین چهارچوب مطرح خواهند شد. گردآوری اطلاعات و دادهها بر مبنای فعالیت کتابخانهای است.
http://www.javidankherad.ir/article_91456_1b086de07e6869a5981beac755feb2fa.pdf
2019-08-23
135
155
10.22034/iw.2019.151371.1262
هنر اسلامی
سنت
میراث پیش از اسلام
شکل گیری
سیر تاریخی
حسین
صبری
hsabri51@gmail.com
1
پژوهشگر پسادکتری انجمن حکمت و فلسفه ایران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
اعوانی
aavani@irip.ir
2
استاد ممتاز موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
AUTHOR
- اتینگهاوزن، ریچارد؛ گرابار، الگ؛ هنر و معماری اسلامی (1)، چاپ چهارم، انتشارات سمت، تهران، 1383.
1
- آژند، یعقوب، نگارگری ایران، جلد اوّل، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران، 1392.
2
- البهنسی، عفیف، هنر اسلامی، ترجمۀ محمود پور آقاسی، چاپ سوم، انتشارات سورۀ مهر، 1391.
3
- الدمدو، کنت، سنتگرایی: دین در پرتو فلسفۀ جاویدان، ترجمۀ رضا کورنگ بهشتی، چاپ دوم، انتشارات حکمت، 1389.
4
- ایروین، روبرت، هنر اسلامی، ترجمۀ رویا آزادفر، چاپ اول، انتشارات سورۀ مهر، 1389.
5
- بورکهارت، تیتوس، جهان شناسی سنتی و علم جدید، ترجمۀ حسن آذرکار، چاپ اوّل، انتشارات حکمت، 1388.
6
- ـــــــــــــــــ، مبانی هنر مسیحی، ترجمۀ امیر نصری، چاپ اوّل، انتشارات حکمت، تهران، 1390.
7
- پرایس، کریستین، تاریخ هنر اسلامی، ترجمۀ مسعود رجب نیا، چاپ هشتم، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر، تهران، 1393.
8
- تالبوت رایس، دیوید، هنر اسلامی، ترجمۀ ماه ملک بهار، چاپ ششم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1393.
9
- دینوری، ابوحنیفه احمد بن داود، اخبار الطوال، ترجمۀ محمود مهدوی دامغانی، چاپ چهارم، نشر نی، 1371.
10
- شوان، فریتیوف، اسلام و حکمت خالده، ترجمۀ فروزان راسخی، چاپ اوّل، انتشارات هرمس (وابسته به مؤسسۀ شهر کتاب)، تهران، 1383.
11
- کربن، هانری، اسلام ایرانی، ج2، ترجمۀ انشالله رحمتی، چاپ دوم، نشر سوفیا، تهران، 1393.
12
- کنبی، شیلا، جزییاتی از هنر اسلامی، ترجمۀ افسونگر فراست، چاپ اوّل، فرهنگسرای میردشتی، تهران، 1393.
13
- کونل، ارنست، هنر اسلامی، ترجمۀ هوشنگ طاهری، چاپ هفتم، انتشارات توس، تهران، 1387.
14
- کوماراسوامی، آناندا، فلسفۀ هنر مسیحی و شرقی، ترجمۀ امیرحسین ذکرگو، چاپ دوم، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن»، تهران، 1389.
15
- گنون، رنه، سیطرۀ کمّیت در آخرالزمان، چاپ چهارم، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1389.
16
- مقدسی، ابوعبدالله محمد بن احمد، احسن التقاسیم، ترجمۀ علینقی منزوی، چاپ اول، شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، تهران، 1361.
17
- نصر، سید حسین، آرمانها و واقعیتهای اسلام، ترجمۀ شهابالدین عباسی، چاپ دوم، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، تهران، 1383.
18
- ــــــــــــــــــــ، (1393). نیاز به علم مقدس، ترجمۀ حسین میانداری، کتاب طه، چاپ سوم،
19
- هاگهدورن، آنته، هنر اسلامی، ترجمۀ عطیه عصارپور و مسیح آذرخش، چاپ اول، انتشارات یساولی، تهران، 1394.
20
- هیلنبرند، روبرت، معماری اسلامی: فرم، عملکرد و معنی، ترجمۀ ایرج اعتصام، چاپ چهارم، شرکت پردازش و برنامه-ریزی شهری، تهران، 1390.
21
- Burckhardt, Titus. (1987). Mirror of the intellect. Quinta Essentia.
22
- Grabar, Oleg. (1978). The Formation of Islamic Art. Yale University Press..
23
- Herlihy, john. (2009). The Essential of Rene Guenon. World Wisdom, Inc. and Sophia Perennis.
24
- Schoun, Frithjof. (1991). Roots of the Human Condition. World Wisdom Books.
25
- ـــــــــــــــــــ. (2005). The Transcendent Unity of religions. Quest Books.
26
- ـــــــــــــــــــ. (1998). Understanding Islam. World Wisdom.
27
- ـــــــــــــــــــ. (1989). In the Face of the Absolute. World Wisdom.
28
- Nasr, Seyyed Hossein. (1987). Islamic art and spirituality. State University of New York Press. Albany
29
- ـــــــــــــــــــ. (1989). Knowledge and Sacred. State University of New York Press.
30
ORIGINAL_ARTICLE
پدیدار زمان (کاله) در تفکّر فلسفی هند
در فلسفه های گوناگون هندویی زمان به مثابه علّت، قدرت ، جوهر و عرض تفسیر می شود.در فلسفه ودانته زمان امری خیالی و وهمی است نه واقعی. زمان در فلسفه نیایه -وایشیشیکه به عنوان جوهری مستقل و غیر مادی تفسیر می شود. پرسش از چگونگی حضور زمان، نحوه ارتباط آن با مسائل مختلف هستیشناختی از جمله: علیّت، حرکت و فضا در همه موارد برجسته شده است؛ در نیایه -وایشیشیکه ترتیب وقوع رویدادها بازمان تفسیر می شود. اما زمان هیچ کیفیت فیزیکی خاص مانند رنگ ندارد.فلسفه سانکیه هرچند مبتنی بر متافیزیک ثنویت گرایی است که روند رویدادهای جهان را در فعل و انفعال دو اصل غایی یعنی پوروشه و پرکریتی تفسیر می کند ولی در بحث از پدیدار زمان تفسیر نیایه -وایشیشیکه را انکار می کند. دو تفکر می مانسا و ودانته نیز در سنت هندویی فهم و تفسیر خود درباره زمان را به صورت منحصر به فردی بر مبنای خوانش اوپانیشادها (واقعیّت نامتغیر برهمن) بسط و توسعه داده اند و موضوعات مختلف هستیشناختی از جمله: علیّت، حرکت و آفرینش را به شیوه های مختلف در قالب مفاهیم ویوارتا، مایا، اویدیا و اوتاره شرح و تفسیر می کنند. یافته های تحقیق نشان می دهد که در تفکر فلسفی هند، پدیدار زمان به صورت نمادهای گوناگون نقش متفاوتی رادر موجودات و رویدادهای کیهانی و حتی در احکام عملی یوگا ایفا می کند.
http://www.javidankherad.ir/article_91458_3684f821eea66f4edcb6d2437a9c3265.pdf
2019-08-23
157
178
10.22034/iw.2019.153346.1264
کاله
برهمن
مایا
سعید
گراوند
geravand_s@yahoo.com
1
هیأت علمی
LEAD_AUTHOR
پری
ابراهیم زاده
pari78_@yahoo.com
2
مدرس
AUTHOR
- الیاده، میرچا، رساله در تاریخ ادیان، ترجمة جلال ستّاری، انتشارات سروش، تهران، 1394.
1
- پیرحیاتی، محمّد، مقدّمهای بر اساطیر، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، تهران، 1385.
2
- دلگیر و توکلی، هدیه و طاهره (1394)، مقاله چالش زمان در سنّت هندویی، مجلة معرفت ادیان، سال هفتم، شماره اوّل، 69 تا 91.
3
- دومزیل، ژرژ و دیگران، جهان اسطورهشناسی، ترجمة جلال ستاری، نشرمرکز، تهران، 1379.
4
- راداکریشنان، سروپالی، تاریخ تفکّر شرق و غرب، ج اوّل، ترجمه خسرو جهانداری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1382.
5
- سرّاکبر (اوپانیشادها)، ترجمه محمد دارالشکوه، کتابخانه طهوری، تهران، 1368.
6
- شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، 2 جلد، انتشارات سپهر، تهران، 1346.
7
- شایگان، داریوش، بتهای ذهنی و خاطره ازلی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1388.
8
- گزیده سرودههای ریگ ودا، ترجمه جلالی نائینی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1385.
9
- Atharva Veda, (1897), In Four Vedas, translate by Maurice bloomfild. , U.S.A, ABC Clio, New Jersey: Princeton university press.
10
- Bhattacarya, Harisatya (1992), “The Theory of Time in jain philosophy”, in Indian philosophy, A collection of Essays, ed; H. s. Prasad, Delhi, Sri Satguru Publication.
11
- Brandon, s. g. f (1965), History, Time and Deity, Manchester university press.
12
- Brooks, Douglas Renfrew (1999), The Secret of Time, An Introduction to Hindu Sakta Tantrism. New Delhi: Munshiram Manoharlal.
13
- Crooke, W (1981), "Hinduism", Encyclopedia of Religion and Ethics, Editor: James Hastings, New York: T. and T. Clark.
14
- Dasgupta. Shashi Bhusan.(1950), An Introduction to Tantric Time. Calcutta: Calcutta university Press.
15
- Dasgupta, S (1973), A History of Indian Philosophy,Vol 1-5,Cambridge/Delhi: Motillal Banarsidass Publishing.
16
- Gaeffke, Peter, “Mandalas: Hindu Mandalas”, Encyclopedia of Religion, Editor: Lindsay Jones, New-York: Macmillan, 1980.
17
- Gaeffke, Peter, “Mandalas”, Encyclopedia of Religion, Editor: Mircea Eliade, New-York: Macmillan, 1987.
18
- Glocerfiorini and Canestri, (2009), The Experience of Time Psychoanalytic Persectives, the internationalytical Association, London.
19
- Goudriaan, Teun (2005), "Maya", Encyclopedia of Religion, Vol .9, Thamson Gale(ed), macmillan, USA.
20
- Harvey. Peter (2013), An Introduction to Samkhya, Combridge, University Press.
21
- Isa Upanisads, (1997), in The Principal Upanishads., Radhakrishnan,S.India:HarperCollins Publishers.
22
- Kishore mandal, kumar (1968), A Comparative Study of The Concepts of Space and Time in Indian, the internationalytical Association, London.
23
- Newman, john (1985), “A Brief History of The Kala Cakra, university of Wisconsin.
24
- Nordberg. M. (1966), " Dhama: A Religion". In Encyclopaedia of Buddhism. Nagendra Kumarsingh (ed) anmol publications.
25
- Padoux, Ander (1993), "Cakras", Encyclopedia of Religion, Editor: Mircea Eliade, New York: Macmillan.
26
- Saha, Debika, (2009), The Encyclopeadia of Time, Science, Philosophy, theology, and culture, “Hinduism, Nyaya-Vaisesika”, H. Birn editor, sage publications.
27
- Skorupski. T., (1987), "Buddhist Dharma & Dharmas" .in Encyclopedia of Religion , Mircea Eliade (ed). vol 4. New York: Macmillan.
28
- Sankaracarya, (1980), The commentary of Brihad Araniaka Upanisads, Translated by Agrawala and Krishna Warrier, A. J. Chennai: Vasanta Press.
29
- Sankaracarya, (1970)The commentary of Mittria Upanisads,Translated by Agrawala and Krishna Warrier, A. J. Chennai: Vasanta Press.
30
- The Visnu Purana, (1980), Translated by Agrawala and Krishna Warrier, A. J. Chennai: Vasanta Press.
31
- The Vaisesika Sutras of kananda, (1923), translated by Nandalal Sinha,s.bh. Allakabad.
32
- The Upanisads. (2001), Translated by Max Muller, 2 vols, Richmond, Surry: Curzon press.
33
- The Sākta Purana , (1999), Translated by Agrawala and Krishna Warrier, A. J. Chennai: Vasanta Press.
34
- The Principal Upanishads. (1997), Radhakrishnan, S. India: Harper Collins Publishers.
35
- Werner, Karel, (2005), A Popular Dictionary of Hinduism, NewYork, Routledge.
36
ORIGINAL_ARTICLE
مساله صوری سازی تعارض تکالیف
تعارض در تکالیف، علاوه بر آن که موضوع بسیاری از بحث های فلسفه اخلاق است ، جایگاه ویژه ای در مباحث حقوقی و فقهی دارد. با این حال، منطق استاندارد تکلیف قادر به تحمل تعارضات نیست و با بروز تعارض بین تکالیف به تناقض میانجامد. در این نوشتار، نوشتارگان منطق تکلیف در موضوع تعارض تکالیف را مختصرا مرور نموده و به معرفی دو رویکرد اصلی در برخورد با تعارضات تکلیفی می پردازیم، که یکی از آن ها پذیرش تعارض بین تکالیف و تلاش برای ساخت منطق هایی است که قابلیت تحمل تعارض بین تکالیف را داشته باشند، و دیگری تفکیک الزامات به الزامات در بادی امر و الزامات واقعی و نفی وجود تعارض بین تکالیف واقعی است که مستلزم صوری سازی این دو نوع الزام و رابطه بین آن ها می باشد. سپس منطقهای وفق دهنده با حفظ اولویت را که در هر دو رویکرد مفید به نظر می رسند، برای فرمال سازی تعارضات برمیگزینیم و ضمن جستجوی ردپای مباحث مربوط به تعارض تکالیف در اصول فقه، که همان منطق حاکم براستدلال فقهی است، جنبههایی از مفهوم وجوب یا همان الزام فقهی را در قالب یک منطق وفق دهنده با حفظ اولویت صوری سازی مینماییم.
http://www.javidankherad.ir/article_93215_2d6358347b386718d1b59b40717c895e.pdf
2019-08-23
179
206
10.22034/iw.2019.184152.1313
منطق تکلیف
اصول فقه
تعارض تکالیف
وجوب
الزامات در بادی امر
فاطمه سادات
نبوی
fs.nabavi@gmail.com
1
هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
یوسفی پور
lhshvh136966@gmail.com
2
َفارغ التحصیل کارشناسی ارشد منطق فلسفی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
- آیتاللهی، زینت، «بررسی منطقی تعارضات اخلاقی»، منطق پژوهی، ۱۳۹۱، ۳:۲.
1
- برمن، هارله، «استدلال حقوقی»، مترجم: حبیبی مظاهری، مسعود، ۱۳۷۶، مجلة کانون 41 : 1 و 2.
2
- کرمی، احمد و شکری، اسماعیل، فرهنگ نامه اصول فقه، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰.
3
- نبوی، فاطمه سادات، «منطق تکلیف با رویکرد اصول فقه»، رسالة دکتری، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۸.
4
- Aqvist, L. ( 2002), "Deontic Logic", In D. Gabby and F. Guenthner (Eds.), Handbook of Philosophic Logic (second edition),(vol. 8 pp. 147-264), Kluwer Academic Publishers.
5
- Batens, D.(2007),”A Universal Logic Approach to Adaptive Logics”, Logica Universalis, 1, 221-242.
6
- Beirlaen, D.(2012),” Unifying Framework for Reasoning about Normative Conflicts” . In Peliˇs, M., & V´ıt Punˇcoch´aˇr( eds), The Logica yearbook 2011 (pp. 1–14), College Publications, London.
7
- Beirlaen, D.(2011),” Ethical Consistency and the Logic of Ought”, Theoretical & applied logic, 1,45-51.
8
- Beirlaen, D., Meheus, J., & Strasser, C. ( 2013),”An Inconsistency- Adaptive Logic for Normative Conflicts”, Jornal of Philosophical Logic, 42(2), 285-315.
9
- Beirlaen, D. Strasser, C.(2013),”Two Adaptive Logics for Norm-Propositions”, J. of Applied Logic: 11, 147-168.
10
- DePutte, F. V., & Strasser C. (2012),” Extending the Standard Format of Adaptive Logics to the Prioritized Case”, Logique et Analyse, 120.
11
- DePutte, F. V., & Strasser C. (2013),” A Logic for Prioritized Normative Reasoning”, J ournal of Logic andComputation ,23 (3), 563-583.
12
- DePutte, F. V. and Strasser C. (2013),” Three Formats of Prioritized Adaptive Logics: a comparative study”, Logic Journal 0f IGPL, 21 :2, 127-159.
13
- Giannikis G.K., Daskalopulu, A. (2011), "Normative Conflicts in Electronic Contracts", Electronic Commerse Research and Applications, 10(2), 247-267.
14
- Goble L. (2000),” Multiplex Semantics for Deontic Logic”, Nordic J. Philosophical Logic, 5(2), 113-134.
15
- Hansson S. O. ,(2001)” The Structure of Values and Norms”, Cambridge university press.
16
- McJohn S.M. (1998), A review of the book”Artificial Legal Iintelligence”, Harvard J. legal and technology,12(1).
17
- Prisacariu C. and Schneider G. (2012), "A Dynamic Deontic Logic for Complex Contracts", The Journal of Logic and Algebraic Programming, ,81(4), 485-490.
18
- Strasser C., Meheus J. and Beirlaen M. (2012), “Tolerating Deontic Conflicts by Adaptively Restricting Inheritance”. Logique & Analyse, 219, 477-506.
19
ORIGINAL_ARTICLE
سمبولیسم از منظر سنت گرایی
سنت گرایی، اعتقاد به حقیقتی ازلی و ابدی است که از امر مطلق و لایتناهی سرچشمه می گیرد و در قالب سنت برای انسان نمودار می گردد. اصطلاح سمبول و مشتقات آن از واژگان کلیدی سنت گرایان است. بیان فلسفی سمبولیسم را می توان در نظریه مثل افلاطون مشاهده کرد. در فلسفه افلاطون، اساس سمبولیسم، به «علت نمونهای» برمیگردد. علت نمونه ای ایده یا صورت مثالی شیء است که آفرینش بر طبق آن نمونه صورت می پذیرد. بنابر این، هر سمبولی نماینده یک حقیقت اعلی است. مبنای حقیقی سمبولیسم آن است که همه موجودات، در مراتب گوناگون هستی، با یکدیگر پیوند دارند و در یک هماهنگی کلی در تناظر با یکدیگر قرار می گیرند. از این رو، سمبولیسم دارای اصلی فوق انسانی است و امری قراردادی و دلخواهانه نیست و حقیقت شیء، به نحوی در سمبول حضور دارد. سمبولیسم زبان متافیزیک است و شناخت معنی سمبولیکی نیاز به حکمت دارد.
http://www.javidankherad.ir/article_93424_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2019-08-23
207
232
10.22034/iw.2019.151273.1267
سنت گرایی
سمبولیسم
زبان متافیزیک
گنون
شوان
امیرحسین
وحید دستجردی
vahiddastjerdi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
بینای مطلق
said_binayemotlagh@yahoo.fr
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
یوسف
شاقول
y.shaghool@gmail.com
3
دانشیار فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
ابنطیی اندلسی، ابوبکر محمدبن عبدالمل ، زند بیدار،ت رجم بدیعالزماان فروزانیار، بنگااه ترجماه و نشار
1
. کتاب، تهران، 8
2
اسمیت، ولیگانگ، حکمت خالده و علم جدید،ت رجمه فریااد عمورضاایی ، ساروش اندیشاه ، شاماره 9 و 2
3
. صص 802 تا 859 ، تهران، 8528
4
الدمدو، یری کنت، سنّتگرایی: دین در پرتاو فلسای جاویادا ، ن ترجما رضاا کورناگ بهشاتی، انتشاارات
5
. حکمت، تهران، 8523
6
. بینای مطلق، محمود، نظم و راز ،به ایتمام سیّدحسن آذرکار، انتشارات یرمس، تهران، 8523
7
مقاالاتی از اصاحاب حکمات خالاده(، ترجماه ( » جام ناو و مای کهان « بورکهارت، تیتوس، معانی رمز آین، ه
8
. احمدرضا قائم مقامی، مؤسسه تحقیقات و توسع علوم انسانی، تهران، 8521
9
. اااااااااااااااا جهانشناسی سنّتی و علم جدی ، د ترجم حسن آذرکار، انتشارات حکمت، تهران، 8523
10
مقالاتی از اصحاب حکمات خالاده(، ترجماه مهارداد قیّاومی ( » جام نو و می کهن « ، پری، ویتال، رمزپردازی
11
. بیدیندی، مؤسس تحقیقات و توسع علوم انسانی، تهران، 8521
12
حسن زاده آملی، حسن، رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و . مذکور، چاپ دوم، انتشارات تشیع، قم، 8598
13
. ستاری، جحل، مدخلی بر رمزشناسی عرفان ، ی نشر مرکز، تهران، 8538
14
شوان، فریتیوف، عق و عق عق ، ترجم باب عالیخانی، انتشارات یرمس، تهران، ) 8521 الف(.
15
. ااااااااااااااا ، منطق و تعال ، ی ترجمه حسین خند آبادی، چاپ دوم، نشر نگاه معاصر، تهران، 8530
16
. عالیخانی، باب ، مقدم مترجم بر کتاب معانی رمز صلی ، ب نوشته رنه گنون، انتشارات سروش، تهران، 8591
17
کاتسینگر، جمیز اس، تیرا در باغ حکمت؛ توصایه باه جوینادگان حقیقای معنا،ا ترجما سیّدمحمدحساین
18
. صالحی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذایب، قم، 8522
19
. گنون، رنه، سیطر کمیت و عحئم آخر زما ، ن ترجمه علیمحمد کاردان، مرکز نشر دانشگایی، تهران، 8523
20
. ااااااااا ، معانی رمز صلی ، ب ترجمه باب عالیخانی، انتشارات سروش، تهران، 8591
21
مقالاتی از اصحاب حکمات خالاده(، ترجماه ساعید بیناای ( » جام نو و می کهن « ااااااااا کلمه و سمبو ، ل
22
. مطلق، مؤسسه تحقیقات و توسع علوم انسانی، تهران، 8521
23
. لینگز، مارتین، رمز و مثال اعل ، ی ترجم فاطمه صانعی، انتشارات حکمت، تهران، 8538
24
نار، سیّدحسین، انسان سنّتی و مدرن در اندیش دکتر سیّدحسین نا، ر ترجم مهدی نجیی افرا، نشر جامی،
25
. تهران، 2931
26
- Guenon, Rene (1945): Introduction to the Study of the Hindu Doctrines, trans. Marco Pallis & Richard Nicholson, London, Luzac Co.
27
- (1995): Fundamental Symbols, The Universal Language of Sacred Science, translated by Alvin Moore Jnr, Cambridge, UK, Quinta Essentia.
28
-Schuon, Frithjof (1981) : Esoterism as Principle and as Way, Great Britain, Perennial Books.
29
- (1995) : Station of Wisdom, USA, World Wisdom Inc.
30
ORIGINAL_ARTICLE
نقد تمایز علم از وجود ذهنی در معرفت شناسی صدرایی
یکی از تفسیرهای رایج در معرفت شناسی صدرایی دیدگاهی است که علیرغم پایبندی به نگاه وجودیِ صدرا در تبیین حقیقت علم، فاصله معناداری در دیگر فروع و احکام بحث، از قبیل نسبت میان علم و وجود ذهنی، تعیین مصداق معلوم بالذات در علم حصولی و دیگر مسائلی از این دست، با مواضع صریح مرحوم آخوند دارد. کلید اصلی این اختلافات، قول به تفکیک و مغایرت وجودی میان علم و وجود ذهنی است و نتایجی که از این تفکیک حاصل می شود ظلیّت وجود ذهنی نسبت به علم، معلوم بالذات دانستن وجودِ علم و معلوم بالعرض دانستن وجود ذهنی است. لیکن، ما در این بررسی نشان خواهیم داد که تفکیک مذکور در نزد صدرا صرفاً جنبۀ اعتباری داشته و علم و وجود ذهنی از نظرگاه او اتحاد وجودی دارند و برخلاف تفسیر فوق الذکر، این وجود ذهنی است که در علم حصولی معلوم بالذات است و ظلیت آن نسبت به موجودات خارجی است نه وجودِ علم.
http://www.javidankherad.ir/article_91452_a1f8f449ce1751414e261c290b5ff2f2.pdf
2019-08-23
233
261
10.22034/iw.2019.193062.1340
علم
وجود ذهنی
معلوم بالذات
ملاصدرا
جوادی آملی
محمد
یزدانی
m.yazdani63@yahoo.com
1
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اعظم
قاسمی
azamakbarsedigheh@gmail.com
2
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی/پژوهشکده حکمت معاصر
AUTHOR
غلامرضا
ذکیانی
3
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
- ابنسینا، التعلیقات، تحقیق از عبد الرحمن بدوى، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، 1404الف.
1
- ــــــــــ ، رسائل ابن سینا، انتشارات بیدار، قم، 1400.
2
- ــــــــــ ، الشفا-الالهیات، تصحیح سعید زائد- الاب قنواتى، مرعشى نجفى، قم،1404 ب.
3
- ارسطو، منطق ارسطو (ارگانون)، ترجمه میر شمسالدین ادیب سلطانی، چاپ اول، انتشارات نگاه، تهران، 1378.
4
- اهل سرمدی، نفیسه، (1394ش)، «از خیال شناسی ابنعربی تا معرفتشناسی صدرایی»، جاویدان خرد، دوره12، شماره27، صص 5-28.
5
- بغدادی، ابوالبرکات، المعتبر فى الحکمة، چاپ دوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، 1373.
6
- بهمنیار، التحصیل، تصحیح شهید مطهرى، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران،1375.
7
- بیات، محمد حسین(1383ش)، «حقیقت علم و اتحاد عاقل به معقول از دیدگاه ملاصدرا و دیگر متفکران اسلامی»، زبان و ادب، سال هفتم، شماره21، صص28-68.
8
- تفتازانی، سعدالدین، شرح المقاصد، تعلیق عبد الرحمن عمیره، چاپ اول، الشریف الرضی، افست قم، 1409ق.
9
- جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم (شرح جلد اول اسفار)، تحقیق حمید پارسانیا، چاپ سوم، اسراء، قم، 1386.
10
- جوادی آملی، عبدالله، فلسفه صدرا، جلد اول، تحقیق محمدکاظم بادپا، چاپ سوم، اسراء، قم، 1388.
11
- حسن زاده آملی، حسن، شرح فارسی الاسفار الاربعة، بوستان کتاب، قم، 1387.
12
- الحیدری، کمال، شرح نهایة الحکمة: العقل و العاقل و المعقول، چاپ اول، دار فراقد للطباعة و النشر، قم، بیتا.
13
- ـــــــــــــــــ ، کتاب المعاد، مؤسسه الهدی للطباعة و النشر، بیروت، 1392.
14
- زنوزى، عبدالله، لمعات الهیه، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ 2، مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران،تهران، 1381.
15
- شاه آبادی، محمد، رشحات الحکمة تعلیقة علی الاسفار، نشر مهدی یار، قم، 1381.
16
- شجاری، مرتضی(1387ش)، «تفاوت علم و وجود ذهنی در معرفت شناسی ملاصدرا و بررسی نتایج آن»، آینه معرفت، دوره8، شماره1، صص1-26.
17
- شیرازی، قطبالدین، درة التاج، تصحیح سید محمد مشکوه، چاپ سوم، انتشارات حکمت، تهران، 1369.
18
- صمدى آملى، داوود، شرح نهایة الحکمة، چاپ اول، قائم آل محمد (عج)، قم، 1386.
19
- طوسی، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، تصحیح مدرس رضوى، چاپ سوم، دانشگاه تهران، تهران، 1361.
20
- ـــــــــــــــــــــــــ ، تلخیص المحصل، چاپ دوم، دار الاضواء، بیروت، 1405ق.
21
- عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حکمت صدرائی، جلد دوم، سمت، تهران، 1392.
22
- غزالی، ابو حامد، تهافت الفلاسفة، تحقیق سلیمان دنیا، چاپ اول، شمس تبریزى، تهران، 1382.
23
- فخر رازی، الاربعین فی اصول الدین، چاپ اول، مکتبة الکلیات الازهریة، قاهره، 1986م.
24
- ـــــــــــ المباحث المشرقیة فى علم الالهیات و الطبیعیات، چاپ دوم، انتشارات بیدار، قم، 1411ق.
25
- قربانی، زهره، و امام جمعه، مهدی(1392ش)، «انقلاب صدرایی در ذهنشناسی و طرح نوینی در معرفتشناسی»، حکمت اسرا، سال پنجم، شماره چهارم، صص73-96.
26
- گلی ملک آبادی، اکبر(1388ش)، «تفاوت علم با وجود ذهنی از دیدگاه ملاصدرا»، پژوهشهای اسلامی، سال سوم، شماره5، صص197-217.
27
- مدرس زنوزی، مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقا على مدرس طهرانى، تصحیح محسن کدیور، چاپ اول، اطلاعات، تهران، 1378.
28
- ملاصدرا، آگاهی و گواهی، ترجمه مهدی حائری یزدی، چاپ اول، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1367.
29
- ــــــــــ، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، چاپ 2، مکتبة المصطفوی، قم، 1368.
30
- ــــــــــ ، شرح اصول الکافی، تصحیح محمد خواجوی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1366.
31
- ــــــــــ، شرح و تعلیقه صدرالمتألهین بر الهیات شفا، تصحیح نجفقلی حبیبی، چاپ اول، بنیاد صدرا، تهران، 1382.
32
- ـــــــــ الشواهدالربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، مرکز نشر دانشگاهی، مشهد، 1360.
33
- ــــــــــعرشیه، تصحیح غلامحسین آهنی، بینا، ایران، 1341.
34
- ــــــــــ المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانى، انجمن حکمت و فلسفه ایران، تهران، 1354.
35
- ــــــــــ ، المشاعر، ترجمه عماد الدوله، طهوری، تهران، 1363ش-الف.
36
- ــــــــــ، المظاهر الإلهیة فی أسرار العلوم الکمالیة، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1378.
37
- ــــــــــ، مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، چاپ اوّل، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1363ب.
38
ORIGINAL_ARTICLE
Aristotle's Rationalism :A Reply to Barnes
Aristotle is more concerned with sensory perception and experience than philosophers before him, treating it as a kind of knowledge. It seems that the role he assigns to senses in knowledge acquisition does not qualify him as an Empiricist, although it does for some commentators. Now we should see if there is sufficient ground for the attribution of Rationalism to him. Now can we attribute Rationalism to him? And if yes, then in what sense and to what extent is he a Rationalist? To answer the question, I begin by considering components of Rationalism (and those of Empiricism, for that matter), that is, innate ideas and intuition, and then discuss Aristotle’s position regarding these components given his various works, particularly the last chapter of his Posterior Analytics and with the focus on nous. Since there have been different interpretations of this chapter of Posterior Analytics, I deal with exegeses by commentators such as Jonathan Barnes and their claims as they concern my claim in this paper.
http://www.javidankherad.ir/article_95976_5a60f7db59d9d0087152f591540c4942.pdf
2019-08-23
5
20
10.22034/iw.2019.192145.1337
Aristotle
Rationalism
intuition
nous
Posterior Analytics. Barnes
یاسمن
هشیار
y_hoshyar@iau-tnb.ac.ir
1
گروه فلسفه . دانشکده علوم انسانی . دانشگاه آزاد اسلامی . واحد تهران شمال. تهران. ایران.
LEAD_AUTHOR
Aristotle. (1975). Posterior analytics. Barnes Jonathan (translated with a commentary). Clarendon Press.
1
___ (1984).Posterior analytics. In The Complete Works of Aristotle. Princeton University Press.___ (1984). On The Soul. . In The Complete Works of Aristotle. Princeton University Press.
2
____ (1984). Metaphysics. . In The Complete Works of Aristotle. Princeton University Press.
3
___ (1984).Nichomachean Ethics. In The Complete Works of Aristotle. Princeton University Press.
4
Berkeley, George (1881).A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge. Philadelphia: J. B. Lippincott & co.
5
Bronstein David. (2016). Aristotle on Knowledge and Learning. Posterior
6
Analytics. Oxford Aristotle Studies. Oxford University Press.
7
Descaretes, (1984), The Philosophical Writings of Descartes, Cottingham John, Stoothoff Robert and Murdoch Dougald (Trans), vol 1.2.3. Cambridge University Press. [CSM]
8
Ferejohn Michael (2008)." Empiricism and First Principles of Aristotelian Science". In A companion to Aristotle. Anagnostopoulos (ed). Blackwell.
9
Frede Michael. (1996)."Rationality of Aristotle", in Rationality in Greek Thought. Frede M. and Striker G. (eds). Clarendon Press. pp: 157-173.
10
Hoshyar, Yassaman, 2009, “Dekārt va Īde-haye Fetrī (Descartes and Innate Ideas),” Shenakht, 1/61, pp. 175-204.
11
Hoshyar, Yassaman, 2018, “Arastū va Mowzū-e Metaphysic (Aristotle and the Subject-Matter of Metaphysics),” Hekmat va Falsafeh,14(55), pp.207-226.
12
Hume, David (2008). An Enquiry Concerning Human Understanding. Millican, Peter (ed & notes).New York: Oxford University Press.
13
Locke John. (1999). An Essay Concerning Human Understanding. Pennsylvania State University. (First published 1690).
14
Motahhari, Mortaza (1996), Sharh-e Mabsūt-e Manzūmah (2), in Majmū’eh Asār (Collection of Works), vol. 10. Tehran: Sadra Publications.
15
Porphyry, Isagoge – Mediaeval Sources in Translation 16, E. Warren, trans. (Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1975)
16
Ross David. (1949). Aristotle's prior and posterior analytics, Oxford University Press. 1949.
17
Taylor C.W. (1990)." Aristotle's Epistemology". In Epistemology. Everson Stephan (ed). Cambridge University Press.
18