@article { author = {پویان, مرتضی}, title = {God's teleology of creation in domain of mind and tradition}, journal = {Sophia Perennis}, volume = {13}, number = {30}, pages = {37-59}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute of Philosophy}, issn = {2251-8932}, eissn = {2676-6140}, doi = {}, abstract = {In this paper, the teleology of God be rejected in three ways: first: teleology of God not the necessity which is taken from philosophical and intellectual foundations or principles. Second: it is not necessary for Aristotelian philosophy or school. Third: it is not used from religious teachings and legal texts whether verses and traditions. So assumption or necessity of teleology for God in creation is refuted and we proved that God has no teleology in his creation, but rather his creator according to all of the world is bounty. And all teleology are supposed here for God refer to his creation. Therefore from one hand to prove teleology and goal for the reality of God is impossible because it required that God be possible and imperfect and from another hand to reject teleology and goal from the action of God is impossible too because it required that God' action is non-purpose. so each assumption is impossible}, keywords = {goal,bounty,anthropomorphism,Avicenna,mullusadra}, title_fa = {هدف خدا از خلقت در ساحت عقل و نقل}, abstract_fa = {در این مقاله ضرورت وجود هدف برای فاعلیّت خدا به سه صورت نفی می‌شود: اول: غایت برای ذات خدا نه ضرورتی برگرفته از مبانی و قواعد عقلی و فلسفی است. دوم: نه لازمه مکتب و فلسفه ارسطویی است. سوم: نه از آموزه‌های دینی و نصوص شرعی اعمّ از آیات و روایات قابل استفاده است. لذا هرگونه فرض یا ضرورت هدف برای خدا در خلقت مردود است و اثبات کردیم که خدا در خلقت هیچ‌گونه غایتی نداشته است، بلکه خالقیت او نسبت به همه عوالم به صورت «جود» است. و البته هر گونه غایتی که برای خدا قابل فرض است به فعل خدا برمی‌گردد. بنابراین از یک طرف اثبات غایت و هدف برای ذات خدا محال است زیرا مستلزم این است که خدا ناقص و ممکن باشد و از طرف دیگر نفی غایت و هدف از فعل خدا نیز محال است زیرا مستلزم این است که فعل خدا لغو باشد. بنابراین هر دو فرض محال است.}, keywords_fa = {هدف,جود,انسان‌انگاری خدا,ابن‌سینا,ملاصدرا}, url = {http://www.javidankherad.ir/article_44354.html}, eprint = {http://www.javidankherad.ir/article_44354_0bc70e899760e1ac92efbbf876284ff1.pdf} }