مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170219Philosophies of Mulla Sadra Shirazi and Mulla Hadi Sabzavari and Review of the epistemologists’ ideas on the subjective existence problemملاصدرای شیرازی و ملاهادی سبزواری و نقد نظریات حکما در مسئله وجود ذهنی53545308FAذبیح الله اوحدیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبیJournal Article20160915In this paper, some reasons such as affirmative provision for nonexistence, considering the abstract and nominal facts as portable for exterior facts and abstraction of general concepts, etc., are first introduced to prove the subjective existence problem. Then, the theory of addition relation proposed by some epistemologists like Fakhr al-Din al-Razi is introduced. The problem of subjective existence has been challenged by Fazel Ghoushchi’s idea about the disagreement of knowledge and apparent and identity denial of both, and also by Sadr-al-Din Dashtaki’s idea about the problem of existential counterfeiting and the theory of intuitive revolution.<br /> These reviews have been discussed and answered by two theologians, Mulla Sadra Shirazi and Mulla Hadi Sabzavari. Finally, the epistemologist Sadr-al Mote’alehin Shirazi innovates the theory of ‘The revolution in the ontology of knowledge’ and ‘the coupling of knowledge and pure existence and abstraction’. This philosopher brings the discussion out of the issues and essences and considers the manifestation and origination role of the soul in knowledge and soul rising of the scientific forms and ruling out the immanent rising of them and consequently presents his final theory that is based on the conformity of the subjective and objective universes and ultimately proves the problem of the subjective existence.در این مقاله، ابتدا با دلایلی نظیر حکم ایجابی به معدوم، محمول قرار دادن حقایق انتزاعی و اعتباری برای حقایق خارجی و انتزاع مفاهیم کلی و غیره، به اثبات مسأله ی وجود ذهنی پرداخته شده و در ادامه حکمایی چون فخر الدین رازی با طرح نظریه ی نسبت اضافه، فاضل قوشچی با بیان نظر مغایرت علم و معلوم و انکار عینیت آن دو و صدر الدین دشتکی با طرح مسأله ی قلب ماهوی و نظریه ی انقلاب ذاتی به ایراد اشکال و انکار مسأله ی وجود ذهنی پرداخته اند، که این نقادی ها از سوی دو حکیم متأله (ملاصدرا شیرازی و ملاهادی سبزواری) به بحث و پاسخ گزارده شده و در نهایت حکیم صدرالمتألهین شیرازی با ابداع نظریه ی انقلاب در هستی شناسی علم و تساوق علم با هستی محض و تجرد صرف و خروج آن از مقولات و ماهیات و نقش مصدریت و مظهریت نفس در علم و قیام صدوری صور علمی به نفس و منتفی دانستن قیام حلولی آنها به نظریه ی نهایی خود که مبتنی بر تطابق عوالم ذهن و عین می باشد، به اثبات مسأله ی وجود ذهنی می پردازد.http://www.javidankherad.ir/article_45308_f3c65ebba783d466508391206ae77292.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315God's teleology of creation in domain of mind and traditionهدف خدا از خلقت در ساحت عقل و نقل375944354FAمرتضی پویانپژوهشگرJournal Article20161206In this paper, the teleology of God be rejected in three ways: first: teleology of God not the necessity which is taken from philosophical and intellectual foundations or principles. Second: it is not necessary for Aristotelian philosophy or school. Third: it is not used from religious teachings and legal texts whether verses and traditions. So assumption or necessity of teleology for God in creation is refuted and we proved that God has no teleology in his creation, but rather his creator according to all of the world is bounty. And all teleology are supposed here for God refer to his creation. Therefore from one hand to prove teleology and goal for the reality of God is impossible because it required that God be possible and imperfect and from another hand to reject teleology and goal from the action of God is impossible too because it required that God' action is non-purpose. so each assumption is impossibleدر این مقاله ضرورت وجود هدف برای فاعلیّت خدا به سه صورت نفی میشود: اول: غایت برای ذات خدا نه ضرورتی برگرفته از مبانی و قواعد عقلی و فلسفی است. دوم: نه لازمه مکتب و فلسفه ارسطویی است. سوم: نه از آموزههای دینی و نصوص شرعی اعمّ از آیات و روایات قابل استفاده است. لذا هرگونه فرض یا ضرورت هدف برای خدا در خلقت مردود است و اثبات کردیم که خدا در خلقت هیچگونه غایتی نداشته است، بلکه خالقیت او نسبت به همه عوالم به صورت «جود» است. و البته هر گونه غایتی که برای خدا قابل فرض است به فعل خدا برمیگردد. بنابراین از یک طرف اثبات غایت و هدف برای ذات خدا محال است زیرا مستلزم این است که خدا ناقص و ممکن باشد و از طرف دیگر نفی غایت و هدف از فعل خدا نیز محال است زیرا مستلزم این است که فعل خدا لغو باشد. بنابراین هر دو فرض محال است.http://www.javidankherad.ir/article_44354_0bc70e899760e1ac92efbbf876284ff1.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315Al-Sabzawari's Defence of Al-Suhrawardi's Theory about How of Visionدفاع حکیم سبزواری از سهروردی در کیفیّت اِبصار618244380FAمحمد هادی توکلیدانشجوی دکتری
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-1107-8204حسینعلی شیدانشیدعضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20170204Against the two most prevalent ‘extramissive’ and ‘intromissive’ theories of vision, shaykh al-ishraq, Al-Suhrawardi developed a third theory according to which, while visioning, the human soul gains a presential illuminative knowledge of the objects of vision themselves, rather than perceives them merely through perceptual forms. Sadr al-Muta’allihin saw Al-Suhrawardi's theory as faulty and criticized it. His criticisms were presented in terms of four objections. Al-Sabzawari who tried to justify Al-Suhrawardi's theory defended him against these criticisms. The present article deals with reporting, reviewing, and investigating Al-Sabzawari's responses to Sadr al-Muta’allihin's objections. Overall, these responses clarified some aspects of the debate, and were insightful in opening up new ways, but no one is sufficient to respond to those objections, but each one requires to be completed.<br /> <br /> a a a a a a a a a a a a a aa a a a a a a a a a a a a a aشیخ اشراق، حکیم سهروردی در مقابل دو نظریّۀ رایجترِ «انطباع» و «خروج شعاع» در زمینۀ کیفیّت اِبصار، به نظریّۀ سومی قائل شد که بر اساس آن، در هنگام اِبصار، نَفْس آدمی علمِ حضوری اشراقی به خودِ اشیای دیدنی پیدا میکند، نه آنکه صرفاً از رهگذر صورتهای ادراکی آنها را ادراک کند. صدرالمتألّهین نظریّۀ سهروردی را مبتلا به اشکال دید و به نقد دیدگاه او پرداخت. نقدهای وی در اسفار، در قالب چهار اشکال ارائه شده است. حکیم سبزواری که سعی در توجیه نظریّۀ سهروردی داشته، به دفاع از وی در مقابل نقدهای صدرالمتألّهین برخاسته است. این مقاله به گزارش و نقد و بررسی پاسخهای چهارگانۀ حکیم سبزواری به اشکالات صدر المتألّهین اختصاص دارد. پاسخهای یادشده در مجموع سبب روشنتر شدن برخی از جوانب بحث، و روشنگری در جهت گشوده شدن راههای تازه گردیده است، امّا هیچ یک در پاسخگویی به آن اشکالها تمام نیست، بلکه هر کدام نیازمند تتمیم است.http://www.javidankherad.ir/article_44380_1320256d405fb1ce33c2c195dfb4dc0d.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170219the relation of possible things to "time" and "potency" in al-Farabi's philosophyنسبت امر «ممکن» با «زمان» و «قوه» در فلسفۀ فارابی8310044379FAفاطمه شهیدیمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20161231Various meanings for possibility (general, particular and more special possibility) and future contingency _as a separate meaning_ mentioned by Ibn-Sina, haven't any example in al-Farabi's works. In logical works of al-Farabi "possible" relates to time's junctures as well as its potency. This shows that possibility in his view has only one meaning and it is is identical to future contingency or dispositional possibility and therefor it is particular to material world. In some of his philosophical works he repeated this without stipulating the relation to Time. But in other works that attributed to al-Farabi _like Ibn-Sina's work_ possibility bases on "being caused" and "its dependency on other", therefor contains all other than God. In the first group of al-Farabies philosophical works "celestial bodies" have a critical situation. By definition they are necessary but having motion makes this assertion doubtful.<br /> Key words:possibility, necessary, future contingency, dispositional possibility, essential possibility, time, potencyآنچه ابن سینا در ذکر معانی مختلف امکان (عام، خاص و اخص) ذکر می کند و امکان استقبالی را معنی مستقلی از امکان می شناسد، در آثار فارابی سابقه ندارد. فارابی در آثار منطقی اش ممکن را هم دارای نسبت با مقاطع مختلف زمان می داند (به معنی لاوجود یا وجود در زمان حال و نامعلومِ ذاتی بودنِ وجود یا لاوجودش در آینده) هم دارای قوه. این نشان می دهد که او امکان را دارای یک معنا و یکسان با امکان استقبالی و امکان استعدادی می داند و بنابراین امکان از نظر او تنها متعلق به عالم ماده است. در برخی آثار فلسفیش این توضیحات در مورد ممکن با حذف تصریح به نسبت امر ممکن با زمان تکرار می شود. ولی در برخی دیگر از آثار فلسفی منسوب به فارابی، ممکن _همچون آثار ابن سینا_ با معلولیت و وابستگی به غیر تبیین می شود نه زمانمندی و بالقوه بودن و در نتیجه می تواند شامل همه موجودات ماسوی الله بشود. در طبقه بندیهای موجودات دردسته اول از آثار فلسفی فارابی اجرام سماوی دارای جایگاه مبهمی هستند و هرچند بر حسب تعریف ذیل موجودات واجب قرار می گیرند ولی دارا بودن حرکت می تواند موجب تردید در این جایگاه شود.http://www.javidankherad.ir/article_44379_40e2c1734f26f1f5cc456bde1ff51429.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170219Abhari's Logic in Talkhis al-Haqaiqمنطق ابهری در تلخیص الحقائق10113244347FAمهدی عظیمیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-2394-152XJournal Article20161031Athir al-Abhari (d. ca. 656/1258) was an outstanding Iranian polymath who wrote numerous treatises, as Bayan al-Asrar, Talkhis al-Haqa’iq, Risalat al-Matali’, and Zubdat al-Haqa’iq. Each treatise contains three subjects: logic, physics, and metaphysics copied by Katebi al-Qazwini. Al-Abhari has written his ijaza at the beginning of each of the treatises. The four are preserved in MS Fazil Ahmed Pasha, 1618, in the Library of Kuprili, Istanbul. In this study, I have edited and introduced the Logic of Talkhis al-Haqa’iq. Abhari’s logic in this work is purely Avicennan. <br /> Keywords: Athir al-Abhari, Talkhis al-Haqa’iq, MS Fazil Ahmed Pasha 1618, al-Abhar’s Logic.<br /> Athir al-Abhari (d. ca. 656/1258) was an outstanding Iranian polymath who wrote numerous treatises, as Bayan al-Asrar, Talkhis al-Haqa’iq, Risalat al-Matali’, and Zubdat al-Haqa’iq. Each treatise contains three subjects: logic, physics, and metaphysics copied by Katebi al-Qazwini. Al-Abhari has written his ijaza at the beginning of each of the treatises. The four are preserved in MS Fazil Ahmed Pasha, 1618, in the Library of Kuprili, Istanbul. In this study, I have edited and introduced the Logic of Talkhis al-Haqa’iq. Abhari’s logic in this work is purely Avicennan. <br /> Keywords: Athir al-Abhari, Talkhis al-Haqa’iq, MS Fazil Ahmed Pasha 1618, al-Abhar’s Logic.اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (؟656-؟597) دانشمند برجستۀ ایرانی است که در شاخههای مختلف علوم عقلی مقامی والا داشته است. مخطوط فاضل احمد پاشا 1618، که در کتابخانهی کوپریلی استانبول نگهداری میشود مشتمل است بر چهار رساله از او، به نامهای بیان الأسرار، تلخیص الحقائق، رسالة المطالع، و زبدة الحقائق، که هر یک سهگانهایست در منطق، طبیعیات، و مابعدالطبیعة. این رسالهها را کاتبی قزوینی از نسخهی اصل استنساخ کرده و ابهری به خط خود بر صدر همۀ آنها یادداشت إنهاء با تاریخ و توقیع نوشته است. آنچه در پی میآید تقدیم و تحقیق بخش منطق تلخیص الحقائق است. منطق ابهری در این رسائل، از جمله در تلخیص الحقائق، فاقد نوآوریهای بعدی او و تقریباً بهکلّی تابع منطق ابنسینا است. به اقتضای تکنسخه بودنِ مخطوط، روش قیاسی را برای تصحیح آن برگزیدهایم.<br /> اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (؟656-؟597) دانشمند برجستۀ ایرانی است که در شاخههای مختلف علوم عقلی مقامی والا داشته است. مخطوط فاضل احمد پاشا 1618، که در کتابخانهی کوپریلی استانبول نگهداری میشود مشتمل است بر چهار رساله از او، به نامهای بیان الأسرار، تلخیص الحقائق، رسالة المطالع، و زبدة الحقائق، که هر یک سهگانهایست در منطق، طبیعیات، و مابعدالطبیعة.http://www.javidankherad.ir/article_44347_5fc4b5ceb81a7598a03f40d7e725bf8f.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315a new explanation of “Primacy of Existence and Quiddity” from abdollhossein khosropanahتبیینی نو از «اصالت وجود و ماهیت» از منظر استاد خسروپناه13315644381FAمحمّد قمیدانشجوی مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20161031The issue of primacy of existence or quiddity, is one of the important philosophical issues. Some philosophers have gravitated to primacy of existence and some of them have gravitated to primacy of quiddity. The preferred viewpoint in this essay (professor Khosropanah’s viewpoint) is primacy of existence and quiddity. According to this view, the external fact is the real, essential and without conditional mode of the referent belonging to the meaning of existence and quiddity. This viewpoint does not imply that one external thing becomes two things, because there is evidence that numerous meanings have filled the external world objectively not uniquely. Besides, it does not imply that essence and existence are co-ranked, because their status is different in terms of different aspects and from the viewpoint of two different analyses: rational and conventional. Primacy of existence and quiddity is considered to be of inherent propositions, i.e. the true conception of its premises brings about the result. In the end, some of the ontological and epistemological results of this viewpoint are mentioned in relation to the problem of generation (Al – ja’l), primary and secondary intelligibles and also the problem of correspondence.مسألۀ «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیّت»، یکی از مسائل مهمّ فلسفی است. برخی از فلاسفه به «اصالت وجود» و برخی به «اصالت ماهیّت» گرایش پیدا کردهاند. دیدگاه برگزیده در این مقاله، «اصالت وجود و ماهیّت» است، بدینمعنا که «واقعیّت خارجی»، مصداق حقیقی، بالذات و بدون حیثیت تقییدیِ «محکی وجود» و «محکی ماهیّت» است. لازمۀ این دیدگاه چنین نیست که یک چیزِ خارجی، دو چیز بشود، زیرا شواهدی وجود دارد بر اینکه محکیهای متعدّد، جهان خارج را به نحو عینیّت، نه اتّحاد، پر کردهاند. همچنین لازمۀ این دیدگاه این نیست که «وجود» و «ماهیّت» در یک رتبه قرار داشته باشند، زیرا جایگاه آنها از نظر حیثیتهای مختلف و نیز از لحاظ تحلیل عقلانی و عقلایی، متفاوت است. «اصالت وجود و ماهیّت»، از قضایای فطری است که تصوّرِ صحیحِ مبادیِ آن، نتیجه را به همراه خواهد داشت. در پایان این مقاله، بعضی از نتایج هستیشناختی و معرفتشناختیِ این دیدگاه، در ارتباط با مسألۀ «جعل»، «معقولات اوّلی و ثانی» و نیز بحث «مطابقت»، ذکر شده است.http://www.javidankherad.ir/article_44381_41b5ffd5b733e35be7678be0130a03da.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315Relationship of the Real-posited Notions to the Subjective and Objective Reality in Regard to the One and Manyنسبت مفاهیم اعتباری حقیقی و واقع خارجی وذهنی دروحدت وکثرت15717444377FAسید مجید میردامادیعضوهیئت علمی واستاد یار جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20161220The subject of this article is reviewing the relationship of concepts of the real posited notions (logical philosophical concepts) to the subjective and objective reality in regard to the one and many. The question is that dose the unity or diversity of the mental and external reality (origin of the abstract) of the logical and philosophical concepts require the unity or diversity of the concept? Does the unity or diversity of the logical or philosophical concept represent the unity or diversity of the origin of the abstract concept? In response to these questions, we formulate hypotheses and propositions.<br /> <br /> The methodology of the research is analytic through conceptual analysis and the most important findings of the research are: 1- in logical predicate that does not fit with semantic character of its abstract origin, the plurality of the types of logical sense does not discover the plurality of the types of its abstract origin; as the plurality of the types of the origin of the abstract does not require a plurality of the types of logical sense. 2- In logical predicate that has a characteristic of an appropriate semantic with its abstract origin there is a bilateral correlation between the concept and its abstract origin in regard to the unity and multiplicity.موضوع این جستار، بررسی نسبت مفاهیم اعتباری حقیقی(مفاهیم فلسفی ومنطقی) وواقع خارجی وذهنی آنها دروحدت وکثرت است. مسأله این است که آیا وحدت یا کثرت واقع خارجی وذهنی (منشاءانتزاع) مفاهیم فلسفی ومنطقی، مستلزم وحدت یا کثرت مفهوم است؟آیا وحدت یاکثرت مفهوم فلسفی ومنطقی ازوحدت وکثرت منشاءانتزاع آنها حکایت دارد؟ درپاسخ به پرسش های مزبور، فرضیه ها وگزاره هایی صورت بندی می شوند. روش انجام این تحقیق، تحلیلی ازطریق تحلیل مفهومی وگزاره ای است ومهمترین نتایج ویافته هایی که این پژوهش به آنها دست یافته است، عبارتنداز:1-درمحمول منطقی که خصوصیت معنایی مناسب بامنشاءانتزاع خود ندارد، تعدد سنخ مفهوم منطقی، ازکثرت سنخ معنایی منشاءانتزاع کشف نمی کند؛ همان طورکه کثرت سنخ منشاءانتزاع، مستلزم کثرت سنخ مفهوم منطقی نیست. 2-درمحمول منطقی که خصوصیت معنایی مناسب با منشاءانتزاع دارد، میان مفهوم ومنشأانتزاع آن دروحدت وکثرت، تلازم(استلزام ازدوطرف مفهوم ومنشأانتزاع آن)است.3-درمفاهیم فلسفی با لحاظ خصوصیت مسانخ ومناسب مفهوم در منشاءانتزاع محمول فلسفی، وحدت مفهوم ازوحدت خصوصیت در منشاءانتزاع حکایت می کند وکثرت سنخی منشاءانتزاع، مستلزم کثرت مفهوم است.4- درمفاهیم اعتباری حقیقی برحسب دیدگاه مشهور،-که خصوصیت مناسب مفهوم درمنشأانتزاع آن لحاظ نمی شود-، میان مفهوم ومنشاءانتزاع ، دروحدت وکثرت تلازم نیست.http://www.javidankherad.ir/article_44377_b1e8650117f4870f1b132872f82566b6.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315wisdom of number 8 in art and islamic architectureحکمت عدد هشت در هنر و معماری اسلامی17519244369FAوحیده وثوق زادهدانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و مذاهبمحبوبه حسنی پناهدانشجوبابک عالیخانیهیات علمی0000-0000-0000-0000Journal Article20160907عدد هشت در کنار دیگر اعدادی که مکررا در منابع اسلامی به آن اشاره میشود، بخاطر کاربرد ویژه ای که در هنر و معماری اسلامی به خوداختصاص داده است، از جمله اعداد قابل تامل است. با توجه به ماهیت رمزگونه اعداد و مفاهیم پنهان در هر عدد ، این سوال مطرح است که آیا کاربرد و استفاده عدد هشت در هنر و معماری اسلامی نیز از یک اعتقاد عمیق اسلامی سرچشمه میگیرد ؟ علاوه بر ذکر این عدد در قرآن و روایات و نسبت دادن آن به تعداد بهشت ها و تعداد ملائکان حامل عرش ، با جستجو در منابع فلسفی عرفانی، به اشاره ای رمزگونه از این عدد میرسیم. آنجا که شیخ اشراق برای نخستین بار سخن از عالم مثال میزند و به آن عالم لقب " اقلیم هشتم" می دهد. با تجسم بخشیدن به هندسه عوالم و نسبت دادن عدد هشت در هنر و معماری به دیدگاه عالم واسط یا عالم مثال، دریچه ای شگرف از مبانی نظری و اعتقادی معماران مسلمان بر ما گشوده میشود. در این مقاله تلاش میشود تا با تطبیق عوالم بر اعداد و اشکال هندسی ، رمز کاربردی عدد هشت در هنر و معماری اسلامی روشن گردیده و نمونه هایی از مصادیق این تطبیق ذکر شود.عدد هشت در کنار دیگر اعدادی که مکررا در منابع اسلامی به آن اشاره میشود، بخاطر کاربرد ویژه ای که در هنر و معماری اسلامی به خوداختصاص داده است، از جمله اعداد قابل تامل است. با توجه به ماهیت رمزگونه اعداد و مفاهیم پنهان در هر عدد ، این سوال مطرح است که آیا کاربرد و استفاده عدد هشت در هنر و معماری اسلامی نیز از یک اعتقاد عمیق اسلامی سرچشمه میگیرد ؟ علاوه بر ذکر این عدد در قرآن و روایات و نسبت دادن آن به تعداد بهشت ها و تعداد ملائکان حامل عرش ، با جستجو در منابع فلسفی عرفانی، به اشاره ای رمزگونه از این عدد میرسیم. آنجا که شیخ اشراق برای نخستین بار سخن از عالم مثال میزند و به آن عالم لقب " اقلیم هشتم" می دهد. با تجسم بخشیدن به هندسه عوالم و نسبت دادن عدد هشت در هنر و معماری به دیدگاه عالم واسط یا عالم مثال، دریچه ای شگرف از مبانی نظری و اعتقادی معماران مسلمان بر ما گشوده میشود. در این مقاله تلاش میشود تا با تطبیق عوالم بر اعداد و اشکال هندسی ، رمز کاربردی عدد هشت در هنر و معماری اسلامی روشن گردیده و نمونه هایی از مصادیق این تطبیق ذکر شود.http://www.javidankherad.ir/article_44369_bba85c32221b0e898107ae04d146f7a9.pdfمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانجاویدان خرد2251-8932133020170315Suhrawardi as an Avicennian Sciartistسهروردی به مثابه هنر-دانشمند سینوی52044378FAنادیا مفتونیعضو هیات علمی دانشگاه تهران0000-0002-7251-2027Journal Article20160810Fleshing philosophical issues out by allegory, Suhrawardi constitutes the founder of the Illumination School. And his allegorical issues are deemed Avicennian all the way down the line, requiring us to point his other face out: Avicennian Suhrawardi. <br /> I set forth three issues of sense perception, emanation, and cosmology which ever since Aristotle’s age has captured the attention of philosophers. <br /> In the field of sense perception, ten interior and exterior senses are allegorized by ten towers, ten wide straps, ten graves, ten flyers, ten wardens, five chambers and five gates. <br /> In the theory of emanation, the ten Separate Intellects are allegorized by the ten old men, whereas the Active Intellect by the father, the master, and the Red Intellect.<br /> In cosmology, the spheres are symbolized by nine shells, eleven layers of a basin, eleven mountains, sons, and mills.<br /> Ten sense perceptions, ten intellects, and nine or eleven spheres are modules of Avicenna’s philosophy, forcing us to reckon Suhrawardi as an Avicennian sciartist.<br /> <br /> All of these allegories allude to Avicenna’s views. That being the case, Suhrawardi is reckoned as an Avicennian sciartist writ large, due to encrypt Avicenna’s stance by allegory, in lieu of his own illumationist views.شیخ شهاب الدین سهروردی موسس حکمت اشراق، در رساله های متعدد داستانی، دیدگاه های خویش را به زبان هنر، رمز و نماد بیان کرده است. لذا او را هنر-دانشمند می نامیم. بررسی این نمادسازی ها نشان می دهد که سهروردی در زبان سمبلیک، روی آوردی سینوی دارد. این روی آورد در سه مساله اساسی فلسفی قابل بررسی است: حواس ادراکی، مساله صدور، و کیهان شناسی.<br /> در مساله ادراکات، ده حس ظاهری و باطنی توسط ده برج، ده بند، ده گور، ده پرنده، ده موکل، پنج حجره و پنج دروازه تمثیل شده اند. در مساله صدور، عقول عشره با ده پیر خوب سیما، و عقل دهم با نماد پدر، استاد و عقل سرخ تجسم شده اند. در مساله کیهان شناسی، افلاک توسط نه طبقه و رکوه یازده لایه، یازده کوه، پسران و آسیاها تصویر شده اند.<br /> حواس ادراکی دهگانه، عقول عشره و افلاک نهگانه و یازده گانه، متفاوت با آرای سهروردی در حکمت اشراق و منطبق بر آرای شیخ الرییس بوعلی سینا است.http://www.javidankherad.ir/article_44378_943eabda664ca5cf6de6a664ae05820a.pdf