Modulation and Externality of Being: A Reflection on an Avicennaean Approach to determine the Unity of Subject Matter of Metaphysics

Document Type : Original Article

Author

PhD Graduated of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran

Abstract

Aristotle has various phrases for the subject matter of metaphysics which leads to ambiguity not only in understanding his ultimate intention but also results in formation of two theological and ontological conceptions of the nature of metaphysics. Correlated to this problem, it has mentioned frequently in classic literature and secondary studies that Avicenna has proposed the being qua being as the subject of this science and God and immaterial substances as the purpose of it and therefore has resolved the ambiguity. But Aristotle in determination of Subject matter of metaphysics has considered being neither univocal nor equivocal, but as the third kind i.e. πρὸς ἓν and also ascribed univocacy as the condition of unity of a science. By focusing on the concept of modulation in Islamic Philosophy, this article shows how Avicenna and Sadra with univocacy of being and accepting externality for it, has proved the subject of metaphysics as an extra-mental unified thing. Hence they have firstly counted metaphysics as a first order knowledge and secondly considered it as a knowledge about all degrees of reality.

Keywords

Main Subjects


 
-         ابن‌رشد، تفسیر مابعدالطبیعه، تصحیح موریس بویژه، بیروت، بی‌تا.
-         ابن‌رشد، تهافت‌التهافت، قدم له و علق حواشیه د. صلاح‌الدین الهواری، المکتب العصریه، بیروت، 1429.
-         ابن‌سینا، کتاب المقولات من منطق الشفاء، منشورات مکتبة آیة الله العظمی مرعشی نجفی، قم، ۱۴۰۵.
-         ابن‌سینا، المباحثات، تحقیق محسن بیدارفر، نشر بیدار، قم، 1371.
-         ابن‌سینا، الالهیات من کتاب الشفاء، تصحیح حسن حسن‌زاده آملی، مؤسسه بوستان کتاب، قم، 1375.
-     ابن‌سینا، الاشارات و التنبیهات، مع الشرح لنصیرالدین محمد بن محمد بن الحسن الطوسی و شرح الشرح لقطب الدین محمد بن محمد بن ابی جعفر الرازی، شرح اشارات، نشرالبلاغه، قم، 1435.
-         آشتیانی، سید جلال‌الدین، هستی از نظر فلسفه و عرفان، مؤسسه بوستان کتاب، قم، 1382.
-         ایلخانی، محمد، موضوع مابعدالطبیعه؛ ارسطو، ابن‌سینا و توماس آکوئینی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت، 1393، 70 (1)، 33-68.
-         بهمنیار بن المرزبان، التحصیل، تصحیح و تعلیق مرتضی مطهری، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1393.
-         جمال الدین القفطی، إخبار العلماء بأخیار الحکماء، دارالکتب‌العلمیة، بیروت، 2005.
-         دادجو، ابراهیم، مابعدالطبیعه از دیدگاه ارسطو و ابن‌سینا، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1390.
-         شیرازی، قطب‌الدین، شرح حکمت الاشراق، به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران، 1383.
-         صدرای شیرازی، الحکمة المتعالیة فى‌ الاسفار العقلیة الاربعة، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1981.
-         صدرای شیرازی، تعلیقه بر الهیات شفاء، تصحیح نجفقلی حبیبی، جلد اول، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1382/الف.
-         صدرای شیرازی، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح سید مصطفی محقق داماد، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1382/ب.
-         طباطبائی، سید محمد حسین، نهایة‌الحکمه، تصحیح غلامرضا فیاضی، انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، 1386.
-     طوسی، خواجه نصیرالدین، تلخیص المحصل معروف به نقدالمحصل به انضمام رسائل فوائد کلامی، به اهتمام عبدالله نورانی، انتشارات دانشگاه تهران و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل، تهران، 1359.
-         عبودیت، عبدالرسول ، نظام حکمت صدرائی، جلد اول، انتشارات سمت و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، تهران، 1385.
-     فیاضی، غلامرضا، هستی و چیستی در مکتب صدرائی: تأملی نو در اصالت وجود و تفاسیر و ادله و نتایج آن، تحقیق و نگارش حسینعلی شیدان‌شید، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1390.
-         کیانخواه، لیلا، اکبریان، سعیدی مهر، محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن‌سینا، حکمت سینوی،1390،15.
-     کیانخواه، لیلا، اکبریان، سعیدی مهر (1391) تعریف و موضوع مابعدالطبیعه از دیدگاه ابن‏ سینا: بررسی تأثیر رساله اغراض مابعدالطبیعه فارابی، حکمت سینوی، 16(1)، 1-25.
-         کیانخواه، لیلا (1393/الف) تحقیق و تصحیح انتقادی رساله «فی اغراض مابعدالطبیعه»، جاودان خرد، 26، 119-157.
-     کیانخواه، لیلا (1393/ ب) تعریف مابعدالطبیعه بر اساس موجود بما هو موجود از دیدگاه فارابی (براساس الجمع بین رأیی الحکیمین، البرهان، إحصاءالعلوم، أغراض مابعدالطبیعه و تعلیقات)، دو فصلنامه علمی-پژوهشی حکمت سینوی، 18 (2)، 55-78.
-     کیانخواه، لیلا (1394) تعریف مابعدالطبیعه بر اساس موجود بما هو موجود از دیدگاه فارابی (براساس الجمع بین رأیی الحکیمین، البرهان، إحصاءالعلوم، أغراض مابعدالطبیعه و تعلیقات)، فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، 15 (42)، 17-46.
-         مصباح یزدی، تعلیقه علی نهایة الحکمه، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، 1393.
-         یزدان‌پناه، سید یدالله، حکمت اشراق، جلد اول، انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران، 1389.
-          Adamson, Peter (2002) ‘Before essence and existence: Al-kindi's conception of being’, Journal of the History of Philosophy 40 (3):297-312.
-          Aertsen, Jan A, Medieval Philosophy as Transcendental Thought: from Philip the Chancellor to Francisco Suárez, Brill, Leiden, 2012.
-          Aristotle, Aristotle’s Metaphysics, A revised text with introduction and commentary by W. D. Ross, Oxford University Press, Oxford, 1970.
-          Aristotle, Aristotle’s Posterior Analytics, A revised text with introduction and commentary by W. D. Ross, Oxford: Oxford University Press, Oxford, 1970.
-          Bertolacci, Amos, The Reception of Aristotle's Metaphysics in Avicenna's Kitāb al-Shifāʾ: A Milestone of Western Metaphysical Thought, Brill, Leiden, 2006.
-          Ferejohn, Michael T (1980) ‘Aristotle on Focal Meaning and the Unity of Science’, Phronesis, 25 (2), 117-128.
-          Irwin, Terence (1981) ‘Homonymy in Aristotle’, Review of Metaphysics, 34, 523–544.
-          Koutzarova, Tiana, Das Transzendentale bei Ibn Sīnā: Zur Metaphysik als Wissenschaft erster Begriffs- und Urteilsprinzipien, Brill, Leiden/Boston, 2009.
-          Lewis, Frank A. (2004) ‘Aristotle on the Homonymy of Being’, Philosophy and Phenomenological Research, 68, 1–36.
-          Lizzini, Olga (2003) ‘Wuǧūd-Mawǧūd/Existence-Existent in Avicenna: A key ontological notion of Arabic philosophy’, Quaestio, 3, 111–138.
-          McGinnis, Jon, Avicenna, Oxford University Press, Oxford: 2010.
-          Menn, Stephen (2008), ‘Fârâbî's Kitâb al-Ḥurûf and his Analysis of the Senses of Being’, Arabic Sciences and Philosophy, 18(1), 59-97.
-          Menn, Stephen (2013), ‘Avicenna’s Metaphysics’, in Interpreting Avicenna, Ed. By Peter Adamson, Cambridge University Press, Cambridge, 143- 169.
-          Owens, Joseph, The Doctrine of Being in Aristotelian Metaphysics, 3rd edition, Toronto Pontifical Institute of Mediaeval Studies, Toronto, 1978.
-          Sefrin-Weis, Heike (2008), ‘Colloquium 8: Pros Hen and the Foundations of Aristotelian Metaphysics’, Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, 24 (1), 261-300.
-          Shields, Christopher, Order in Multiplicity: Homonymy in the Philosophy of Aristotle, Oxford University Press, Oxford, 1999.
-          Treiger, Alexander (2012), ‘Avicenna’s Notion of Transcendental Modulation of Existence (taškīk al-wuǧūd, analogia entis) and Its Greek and Arabic Sources’, in Islamic philosophy, science, culture, and religion: studies in honor of Dimitri Gutas, Ed. By Felicitas Opwis and David Reisman, Brill, Leiden, 327-363.
-          Ward, Julie K., Aristotle on Homonymy: Dialectic and Science, Cambridge University Press, Cambridge, 2008.
-          Yu, Jiyuan (2002), ‘What is the Focal Meaning of Being in Aristotle’, Apeiron, 34 (3), 205-232.