The Phenomenology of Free Will in Transcendent Wisdom

Document Type : Original Article

Author

Assistant professor at Iranian Institute of Philosophy

Abstract

The intuition that humans has about free will, has always been a solid backbone against the overwhelming challenges of free will. In Islamic philosophy, this intuition has been represented in the form of presential knowledge and has been considered as an undoubted knowledge. In this paper, we we have discussed the phenomenology of free will by using the principles of transcendent wisdom by analytical proof method, in the sense that we have examined our intuition about free will and identified its epistemic value. The phenomenological analysis of free will has led us to conclude that the intuition of free will is an interconnected set of ten perceptional components. These components are not identical in terms of epistemological validity and are categorized into three different groups. Some of them are highly visible in the form of presential knowledge or propositions that are directly derived from this particular knowledge (inner experience propositions or VIJDANIAT). This group is absolutely epistemologically valid without any condition. The other group is not highly visible in the form of presential knowledge and requires some evidence to be complete and credible. The third group consists of components that have different degrees, each level has a different epistemological validity than the others. In the intuition of free will, components that are not epistemologically credible provide the context in which, with a common intuition, different interpretations of free will can be presented.

Keywords

Main Subjects


-      حسین­زادۀ یزدی، محمد، کاوشی در ژرفای معرفت­شناسی 2: منابع معرفت، چاپ اول، انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی،قم، 1386.
-      دارتیگ، آندره، پدیدارشناسی چیست؟، ترجمۀ محمود نوالی، چاپ ششم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، تهران، 1391.
-   سهروردی، شهاب الدین، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح و مقدمه هانرى کربن و سید حسین نصر و نجفقلى حبیبی، چاپ دوم، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1375.
-      فیاضی، غلامرضا، درآمدی بر معرفت­شناسی، تدوین و نگارش مرتضی رضایی و احمدحسین شریفی، چاپ اول، انتشارات مؤسسۀ آموزش و پژوهشی امام خمینی، قم، 1386.
-      مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش فلسفه، چاپ اول، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی،تهران، 1387.
-       ــــــــــــــــــــــــ ، تعلیقة علی نهایة الحکمة، چاپ اول، انتشارات مؤسسه در راه حق،قم،  1405ق.
-      ملاصدرا، صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، چاپ سوم، داراحیاء التراث العربی، بیروت، 1981م.
-   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، المبدأ و المعاد، تقدیم و تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، چاپ سوم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1380.
-      نوالی، محمود، تابستان و پاییز 1369ش، «پدیدار شناسی چیست؟»، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، دورۀ 2 ـ 3، سال 33، شمارۀ 135 ـ 136.
-      وودراف اسمیت، دیوید، مدخل پدیدار شناسی از دانشنامۀ استنفورد، ترجمۀ مسعود علیا، چاپ سوم، انتشارات ققنوس، تهران، 1395.
-   یزدان­پناه، سید یدالله، حکمت اشراق، تحقیق و نگارش دکتر مهدی علی­پور، چاپ اول، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، 1389.
-       Frankfurt, Harry. G, (Dec. 4, 1969), “Alternate Possibilities and Moral Responsibility” The Journal of Philosophy, Vol. 66, No. 23, pp. 829-839.