نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر پسادکتری، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 کارشناسی ارشد علوم حدیث - کلام و عقاید، گروه کلام، دانشکده علوم و معارف اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
چکیده
چکیده یکی از مشخصههای نظام منطق سینوی، چگونگی بیان چیستیِ قضیه است. در این نظام از منطق قضیه قولی دانسته شده است که میتوان گویندهی آن را در آنچه اظهار کرده صادق یا کاذب دانست؛ درحالیکه در دیگر نظامهای منطق صدق و کذب را ویژگیِ خود قضیه دانستهاند. در مقالهی حاضر تلاش کردهایم تا با ارائهی تبیینی نوین از این مشخصهی منطق سینوی، دلایل این بیان از قضیه و برتری آن را نسبت به دیگر نظامهای منطق ارسطویی مشخص نماییم. بر اساس این تبیین میتوان دلیل ابنسینا را در بیان خود در مورد قضیه اینچنین بیان نمود که اولاً او درصدد ارائهی معیاری برای تشخیص قضیه بوده است تا از مشکل دور در تعریف قضیه رهایی یابد؛ ثانیاً ازآنجاییکه ابنسینا نه قضیه بالقوه بلکه قضیهی بالفعل را حامل اولیهی صدق و کذب میداند، صدق و کذب را به گویندهی قضیهی بالفعل، یعنی شخصی نسبت میدهد که حکمی را اظهار میکند.
کلیدواژهها