1
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
2
معاونت پژوهشی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
3
استاد/موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
10.22034/iw.2019.196498.1359
چکیده
بررسی دقیق و تفصیلی آثار قاضی سعید نشان میدهد اساساً «ماهیت» از نظر قاضی سعید، همان «ما به الشیء هو هو» یا ماهیت بالمعنی الاعم است و ماهیت به معنای «ما یقال فی جواب ماهو» مورد نظر وی نبوده است؛ ماهیت، همان حقیقت، ذات و صورت شیء و در تعبیر دیگر، «ماهیت شیء»، «وجود خاص شیء» است قاضی سعید در تبیین دو حکم از احکام ماهیت در نحوه تحقق ماهیت در عالم خارج، یعنی دو مسأله جعل و تشخص، نفس «ماهیت» را مجعول به «جعلبسیط» از ناحیه جاعل دانسته و هرگونه تقرر ماهیت، پیش از جعل جاعل را نفی مینماید و تشخص ماهیت را نیز به «جعل جاعل» میداند؛ لذا تحقق ماهیت، نیازمند عروض وجود بر ماهیت نخواهد بود قاضی سعید در تبیین نحوه تحقق ماهیت در عالم خارج، نفس «ماهیت» را مجعول به «جعلبسیط» از ناحیه جاعل دانسته و هرگونه تقرر ماهیت، پیش از جعل جاعل را نفی مینماید
حریری, مهدی, یوسف ثانی, سید محمود, & موسویان, سید حسین. (1399). «ماهیت» در اندیشه قاضی سعید قمی. جاویدان خرد, 17(38), 93-120. doi: 10.22034/iw.2019.196498.1359
MLA
مهدی حریری; سید محمود یوسف ثانی; سید حسین موسویان. "«ماهیت» در اندیشه قاضی سعید قمی". جاویدان خرد, 17, 38, 1399, 93-120. doi: 10.22034/iw.2019.196498.1359
HARVARD
حریری, مهدی, یوسف ثانی, سید محمود, موسویان, سید حسین. (1399). '«ماهیت» در اندیشه قاضی سعید قمی', جاویدان خرد, 17(38), pp. 93-120. doi: 10.22034/iw.2019.196498.1359
VANCOUVER
حریری, مهدی, یوسف ثانی, سید محمود, موسویان, سید حسین. «ماهیت» در اندیشه قاضی سعید قمی. جاویدان خرد, 1399; 17(38): 93-120. doi: 10.22034/iw.2019.196498.1359