• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه جاویدان خرد
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 09 (1391)
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 08 (1390)
دوره دوره 07 (1389)
دوره دوره 06 (1388)
دوره دوره 05 (1387)
یوسف‌ثانی, سیدمحمود, مهدی پور, حسن. (1392). تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عین‌القضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل. دوفصلنامه جاویدان خرد, 09(21), 135-164.
سیدمحمود یوسف‌ثانی; حسن مهدی پور. "تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عین‌القضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل". دوفصلنامه جاویدان خرد, 09, 21, 1392, 135-164.
یوسف‌ثانی, سیدمحمود, مهدی پور, حسن. (1392). 'تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عین‌القضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل', دوفصلنامه جاویدان خرد, 09(21), pp. 135-164.
یوسف‌ثانی, سیدمحمود, مهدی پور, حسن. تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عین‌القضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل. دوفصلنامه جاویدان خرد, 1392; 09(21): 135-164.

تبیین کثرت و وحدت وجود در اندیشة عین‌القضات همدانی بر اساس طور عقل و طور ورای عقل

مقاله 6، دوره 09، شماره 21، بهار و تابستان 1391، صفحه 135-164  XML اصل مقاله (168 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیدمحمود یوسف‌ثانی* 1؛ حسن مهدی پور2
1استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
2دکتری عرفان اسلامی موسسه امام خمینی (ره)
چکیده
از آرای عین‌القضات همدانی در وجودشناسی‌ دو تلقی کثرت وجود و وحدت وجود قابل استنباط‌ است. تلقی اول در جایی مطرح می‌شود که وی برای اثبات وجود واجب، وجود را به قدیم و حادث تقسیم می‌کند. لازمه این تقسیم، پذیرش کثرت در وجود است؛ اما تلقّی دوم آنجا مطرح می‌شود که وی هستی را منحصر در وجود حق می‌کند و او را یگانه مصداق حقیقت وجود می‌داند. در این تلقّی، کثرات هیچ شأنی جز مظهر بودن حق نداشته و ذاتاً معدوم‌اند. از این‌رو، رابطه حق با آنها نه ارتباط دو وجود با یکدیگر بلکه رابطه ظاهر با مظهر بوده و در نتیجه غیریت و کثرت در وجود نفی می‌شود. امّا با توجه به تمایزی که عین‌القضات بین طور عقل و طور ورای عقل قائل می‌شود، می‌توان کثرت وجود را ناظر به طور عقل و وحدت‌ وجود را ناظر به طور ورای عقل دانست، یعنی او از حیث معرفت‌شناختی به دو نحو سخن می‌گوید نه از حیث وجودشناختی.
کلیدواژه‌ها
کثرت‌وجود؛ وحدت‌وجود؛ قدیم؛ حادث؛ ظاهر؛ مظهر؛ طور عقل؛ طور ورای عقل
عنوان مقاله [English]
Ayn-Al-Qużāt Hamadānī's Explanation of Plurality and Unity of Existence on the Basis of Stage of Reason and Domain of Beyond Reason
نویسندگان [English]
Seyyed Mahmoud Yousef Sani1؛ Hassan Mahdi Pour2
چکیده [English]
In Ayn-al-Qużāt Hamadānī's ontological system, two conceptions of plurality and unity of existence have been separated. The first has been presented when he tried to argue for the existence of necessary being and in doing that he divided existence into two categories: eternal vs. originated. A precondition of such a division is to accept the idea of plurality of existence. The second conception has been presented where Ayn-al-Qużāt confined existence to the existence of God and considered Him as the only true and real example of existence. According to this conception, pluralities are essentially nonexistent and are nothing but epiphanies of God. Therefore, the relationship between them and God is like the relationship between manifested appearances and manifestation itself, not between two independent objects. Accordingly, there is no otherness or plurality in the realm of existence. However, by taking into account the differentiation that Ayn-al-Qużāt suggests between Stage of Reason and Domain of beyond Reason, it can be claimed that plurality of existence is connected with the former and its unity is connected with the latter. This means that the difference between plurality and unity of existence is epistemological, not ontological, according to Ayn-al-Qużāt
کلیدواژه‌ها [English]
Plurality of Existence, unity of existence, Eternal Existence, Originated Existence, Manifested Existence, manifestation, Stage of Reason, Domain of Beyond Reason
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 249
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

براساس نامه شماره 26953/11/3/89 در جلسة مورخ 31/6/89 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درجه علمی‌-پژوهشی به دوفصلنامه جاویدان خرد اعطا گردید.

آدرس: چهارراه امیر اکرم-خیابان نوفل لوشاتو- کوچه آراکلیان - شماره 4 - تلفن: 66492169

Journal Management System. Designed by sinaweb.