Compare of Self-evidence's and A priori's Propositions About Justification

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Knowledge in the field of Islamic and Western philosophy is defined as justified true belief; the central element of this definition, i.e. justification, has been discussed among epistemologists. Muslim epistemologists, with an emphasis on sharing knowledge to self-evidence one and speculative one, could provide evidence as basic, and so they design Foundationalism Based on Foundation of speculative knowledge on self-evidence one. However, the division of knowledge into a priori and a posteriori could not be so effective. In other words, in the west philosophy, a priori proposition is not the principal one for a posteriori statement in justification. The purpose of a priori in this paper among eight definitions is Independence Justification of experience i.e. apparent sense.
In this article, despite shortage exists in western epistemology, I state the explanation about the justification of a priori and a posteriori statements presented by critical approach inspired by the model of Islamic philosophy.

Keywords


 
-        ابن‌سینا، ‌الاشارات و التنبیهات،(در: شرح الاشارات و التنبیهات)، نشرالبلاغه، قم، 1370.
-        همو، دانشنامه علائی، چاپ دوم، انتشارات دهخدا، تهران، 1353.
-        همو، الشفاء، مکتبه آیه الله نجفی، قم، 1404 ق.
-        همو، النجاة، المکتبة المرتضویة، قم، بی‌تا.
-        اخوان‌الصفاء، رسائل اخوان‌الصفا، بیروت، 1403ق.
-        استیوپ، میتاس،(1383ش.)، معرفت پیشینی، ترجمة پرویز فطورچی، مجلة ذهن،  شمارة 20، صص 55 – 84. 
-        افلاطون، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1367 ش.
-        ایجی، عضدالدین، شرح المواقف، مطبعة السعادة، ط1، مصر،1370 ش.
-        پلانتینجا، آلوین، فلسفه دین، ترجمه محمد سعیدی مهر، مؤسسه فرهنگی طه،‌ تهران، 1376.
-        پلانتینجا، آلوین و ...، کلام فلسفی ، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی مؤسسه فرهنگی صراط،‌ تهران، 1374.
-        تفتازانی، سعدالدین، تهذیب المنطق، مؤسسه نشر اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین، قم، 1370.
-        همو، شرح المقاصد، انتشارات الشریف الرضی، قم، 1409ق.
-        همو، شرح الشمسیّه، تحقیق جاد الله بسام صالح، نشر دار زین‌العابدین، قم، 1392.
-        جرجانی، سید شریف، التعریفات، انتشارات ناصر خسرو، تهران،1370ش- الف.
-        همو، الکبری فی المنطق، در: جامع المقدمات، دفتر نشر نوید اسلام، قم، 1370ش- ب.
-        حسین‌زاده، محمد، پژوهشی تطبیقی در معرفت‌شناسی معاصر، مرکز انتشارات مؤسسه امام خمینی، قم، 1382.
-        دکارت،‌ رنه، اصول فلسفه، ترجمه منوچهر صانعی، انتشارات آگاه، تهران، 1364.
-        سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومه، تعلیق حسن حسن‌زاده آملی، نشر ناب، تهران، 1416.
-        سهروردی، مجموعه مصنفات، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1380.
-        شیرازی، صدرالدین، ‌مفاتیح الغیب، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی، تهران، 1363.
-        همو،  الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیّة، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1419ق.
-        طاهری خرّم آبادی، سیّد علی، معرفت پیشین، چاپ اوّل، انتشارات مؤسّسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، 1390.
-        طوسی، خواجه نصیرالدین محمد بن محمد، اساس الاقتباس، نشر دانشگاه تهران، تهران، 1361.
-        همو،  شرح مسأله العلم، با تحقیق عبداللّه نورانی، بی‌نا، مشهد، 1345 ش.
-        همو، نقد المحصل، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1359 ش.
-        طباطبایی، سید محمدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، صدرا، قم، 1372ش.
-        همو، نهایة الحکمة، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ سیزدهم، قم، 1416ق.
-        فارابی، المنطقیات، منشورات آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، قم، 1408ق.
-        کانت، ایمانوئل، سنجش خردناب، ترجمة میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1362.
-        کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمة غلامعلی حداد عادل، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1367.
-        مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش فلسفه، چاپ سوم، نشر شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران، 1382.
-        همو، شرح برهان شفا، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، 1384.
-        مظفر، محمدرضا، المنطق، دار المعارف، بیروت، 1400ق.
-        موزر، پال، (1383 ش.) معرفت پیشینی، ترجمه رحمت ا... رضایی، مجله ذهن، شماره 20.
-        مینار، لئون،  شناسایی و هستی، ترجمة علی‌مراد داودی، چاپ سوم، انتشارات دهخدا، تهران، 1370.
-        یوینگ، آلفرد، سیرینگ، پرسش‌های بنیادین فلسفه، ترجمة محمود یوسف ثانی، انتشارات حکمت، تهران، 1378.
 
-        Boghossian, Paul and Peacocke, Christopher, (2000) New Essays on the a priori, Oxford.
-        Bonjour, Laurence. 1998, In Defense of Pure Reason, United Kingdom, Combridge University Press.
-        Bonjour, Laurence, 1978, Can Emprical Knowledge Have A Fandation?, in American Philosophical Quarterly,
-        Casullo, Albert, 2003, A Priori Justification, Oxford: Oxford University Press,
-        Chisholm, Roderick, M., 1989, Theory of Knowledge. 3rd ed. Englewood Cliffs: N. J. Pretice Hall.
-        Dancy, J., 1986, an Introduction to Contemporary Epistemology, New york, basil Blackwell Inc.
-        Hamlyne . d . w . 1967, A Priori , in Encyclopedia of Philosophy , vol 1 and 2  ed. Paul Edwards , New York , Macmillan Pablishing co .
-        Kant, Immanuel. 1992, The Critique of Judgment, translated by James Creed Meredith, Oxford,.
-        Kant, 1950 , Prolegomena to Any Future Metaphysics. Ed, L. W.Beck (Indianapolis: Bobbs – Merrill)
-        Kant. I. 1992, “Lectures on Logic”, Part 17, the Jasche Logic, Cambridge University Press,
-        Kitcher, 1983, the Nature of Mathematical Knowledge, New York: Oxford University Press,
-        Moser Paul, K., 1998, the Theory of Knowledge: A Thematic Introduction (with D.H. Mulder and J.D. Trout), New York/Oxford: Oxford University Press.
-        Moser Paul, K., 1995, Human Knowledge: Classical and Contemporary Approaches. Oxford, Oxford University press,
-        Putnam, Hilary, 1983, "Analyticity and Apriority: Beyond Wittgenstein and Quine," in Realism and Reason: Philosophical Papers, Vol. 3 (Cambridge: Cambridge University Press,).
-        Pojman L.P., 1993, the Theory Of Knowledge: Classical and Contemporary Reading. California, Wadsworth press.
-        Sosa, E. & kim, J. 2000, Epistemology, USA, Blackwell.
-        Wittgenstein, L. 1969, on Certainty. Oxford: Basil Blackwell,